En positiv syn på Svenska kyrkans uppdrag, liksom på kyrkans sätt att utföra detta, stärker också viljan att tillhöra Svenska kyrkan, skrev centralstyrelsen till Kyrkomötet i sin bedömning för verksamhetsområdet 1999, och ger uppdraget att på kort och lång sikt, offensivt externt och tålmodigt internt, att arbeta med dessa frågor. Kommunikationen med de tillhöriga, med medlemmarna, blir härmed strategisk.
De utvärderingar som har gjorts av projektet Communicare och den särskilda satsningen Plats för eftertanke visar att människor i allmänhet upplever denna kommunikation från Svenska kyrkan positivt. Detta bör Svenska kyrkan nationellt bygga vidare på. Nya Communicare måste skapas, med delvis annan inriktning, andra målgrupper, mål och medel.
Det faktum att det är kyrkoval år 2001 ger Svenska kyrkan nationellt på nytt anledning och möjlighet att kommunicera Svenska kyrkan som angelägen för den breda allmänheten.
Det är också första gången som 16-åringar får rösta denna modell är inte tidigare prövad i Sverige i allmänna val och kommer att kräva särskilda informationssatsningar.
Samtidigt är det viktigt att poängtera att den direkta kommunikationen mellan kyrkan och hennes medlemmar inte bara kan påkallas av extraordinära tillfällen som relationsförändringar och kyrkoval. Svenska kyrkans arbete och relation till sina medlemmar är långsiktig och måste aktualiseras på olika sätt, gång på gång.
Den strategiska planen för detta hör intimt samman med den kommunikationspolicy som verksamhetsområdet har fått Kyrkostyrelsens uppdrag att formulera. Denna har i sin tur nära anknytning till medieutredningen som lämnade sitt slutbetänkande i början av 2000. Dess resultat, och den följande remissbehandlingen, är dessutom viktiga delar i en process som bör beröra hela Svenska kyrkan. Det är inte bara verksamhetsområdet Svenska kyrkans information som skall tänka i dessa banor för kyrkans räkning, utan hela Svenska kyrkan.
Svenska kyrkans information på den nationella nivån har ett särskilt ansvar. Dels för kommunikationen direkt till medlemmarna. Dels som stödjande och rådgivande i de lokala initiativen. Information och kommunikation måste öka sin vikt på alla nivåer i kyrkan. Församlingar och stift bör bistås med stöd i denna utveckling.
Den elektroniska kommunikationen är här en spjutspets. Den fanns inte tidigare inskriven i verksamhetsområdet Svenska kyrkans information, men har på kort tid blivit ett bärande medium för kontakter, erfarenhetsutbyte och information. Detta gäller inte minst gentemot de tillhöriga. Idag är Svenska kyrkans hemsida på Internet en av de snabbaste och mest tillgängliga kanalerna för information från Svenska kyrkan.
Detta ger också Svenska kyrkan snabbt möjligheten att bredda och fördjupa pågående debatter i samhället. Med hjälp av den nya tekniken kan man lägga ut bakgrunder och dokument, och öppna för meningsutbyten och åsiktstorg.
Kyrknätets roll som forum för anställda och förtroendevalda har bara använt en liten del av sin potential. Det är också viktigt att kommunikationsstrategin för de båda näten hålls samman.
Inom IT-området går utvecklingen rasande snabbt. Användningsområdena och människors benägenhet att ta till sig detta medium ökar hela tiden och ställer ständigt nya krav på oss som avsändare. Utveckling, utbildning och stöd måste följas åt inom detta expansiva område. Detta arbete är inte av övergående natur, och bör därför inte organiseras som projekt utan läggas in i den fasta verksamheten för verksamhetsområdet. Det finns en rad frågor som måste besvaras och arbetet kan se ut på olika sätt.