2000:69
av Sten-Åke Engdahl
om tillsyn över dem som är vigda till präst eller diakon inom Svenska kyrkan

KMot 2000:69

I inledningen till kyrkoordningens tredje avdelning står det: ”De som är vigda till uppdrag i kyrkan är genom kyrkans kallelse och sändning samt avgivna vigningslöften förpliktade till Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära …”.

Det är biskopen som enligt KO 8 kap. 1 § bl.a. skall svara för ledning och tillsyn för dem som är vigda in i sina livslånga uppdrag, inom ramen för kyrkans vigningstjänst.

För att kunna fullgöra dessa uppgifter måste det finnas ett tillförlitligt register, där det vid varje aktuellt tillfälle framgår vilka som finns med i kyrkans vigningstjänst. I detta register borde det också framgå vilka som har vigts men ej uppehåller någon befattning inom kyrkan. Inom ramen för registret borde det också framgå vilka som av olika skäl har lämnat kyrkans vigningstjänst.

Det har i debattinlägg i inomkyrklig press varnats för den oreda som kan komma att uppstå vid tillsättningar i församlingar, om det ej på något centralt sätt registreras så att man med säkerhet vet var exempelvis präst eller diakon har sin tjänst och sitt boende. Kyrkans egna organisationsregister har en begränsad registrering i detta avseende.

Det torde därför vara av stort värde att ett register upprättas inom kyrkan, av vilket framgår vilka som är vigda inom kyrkans vigningstjänst, vad de är bosatta samt var de tjänstgör. Församlingar kan rapportera aktuella tillsättningar till detta register. Då kan registret också bli en tillförlitlig källa för biskopen vad gäller tillsynen över dem som finns inom kyrkans vigningstjänst.

Mot bakgrund av det nu anförda hemställer jag

att Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att utreda frågan om ett centralt register över dem som har vigning i kyrkans vigningstjänst och därefter inrätta och ansvara för detta register.

Larv den 16 mars 2000

Sten-Åke Engdahl