2000:49
av Urban Gibson
om benämningen Svenska kyrkan

KMot 2000:49

I kyrkoordningen slås på flera punkter fast att Svenska kyrkan är ett evangelisk-lutherskt trossamfund.

Internationellt är uttrycket ”Svenska kyrkan” svårtytt. De allra flesta kristna kyrkor refererar till sin egenart i namnet. När uttrycket ”Svenska kyrkan” används i internationella sammanhang måste det ofta kompletteras med en beskrivning av vad för slags kyrka det är fråga om. Den förändring jag föreslår undanröjer detta problem.

I svenska ekumeniska sammanhang är uttrycket ”Svenska kyrkan” i dag ett som stöter många. 10-15 procent av Sveriges befolkning tillhör andra trossamfund eller är inte medlem i något trossamfund. För att vår kyrka skall vara ekumeniskt trovärdig bör en ändring av benämningen nu ske.

Mot bakgrund av ovan anförda hemställer jag

att Kyrkomötet beslutar att i kyrkoordningen införa benämningen ”Evangelisk-lutherska kyrkan i Sverige” som benämning på Svenska kyrkan.

Stockholm den 15 mars 2000

Urban Gibson