2000:39
av Hans-Olof Andrén
om användningen av Kyrknätet

KMot 2000:39

Under de senaste månaderna har flera användare av Kyrknätet utnyttjat detta för att massprida kommentarer till de pågående kollektivavtalsförhandlingarna mellan Kyrkans Akademikerförbund och Församlingsförbundet. Flera kommentarer har haft ett mycket högt tonläge och innefattat uppmaningar att vägra utföra vissa arbetsuppgifter. Masspridingen har åstadkommits genom att samlingsadresser har använts, såsom ”Kyrkoherdar i Kyrkonätet” och ”Pastorat i Härnösand stift” (i samlingsadresserna står lustigt nog flera stiftsstäder i nominativ).

Det inträffade aktualiserar två frågor.

¨ Var går gränsen mellan riktig och oacceptabel användning av Kyrknätet? En rätt användning av Kyrknätet effektiviserar och stimulerar det dagliga arbetet, medan en felaktig användning ger upphov till irritation, stress och tidsspillan. Svenska kyrkan behöver en nätetik.

¨ Vilka användare skall ha tillgång till samlingsadresser? På mitt arbete har bara några få personer tillgång till sådana adresser. Den som vill massprida ett meddelande har alltså att be den ansvarige vidarebefordra meddelandet, vilket förhindrar att användarna blir överlupna med meddelanden som inte är av allmänt intresse – det är ju ett mycket stort antal människors arbetstid som stjäls för varje onödigt meddelande.

Svenska kyrkan är ännu i början av sin användning av informationsteknologi, och grundläggande riktlinjer för användningen av Kyrknätet saknas. Kyrkostyrelsen bör få i uppdrag att fastställa sådana riktlinjer. Frågan om fri tillgång till samlingsadresser bör särskilt uppmärksammas.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer jag

att Kyrkomötet ger Kyrkostyrelsen i uppdrag att utforma riktlinjer för Kyrknätets användning i enlighet med vad som ovan anförts i motionen.

Göteborg den 15 mars 2000

Hans-Olof Andrén