2000:21
av Vivianne Wetterling och Ann Berg
om nej till illegal jakt

KMot 2000:21

En attitydförändring till jaktbrott krävs, det slår den rovdjursutredning fast som består av representanter för Jägarförbundet, Samernas riksförbund och Lantbrukarnas riksförbund. De säger att information är viktig och att kunskap minskar rädslan för rovdjur. Ett led i detta är att samhället markerar att tjuvjakt inte tolereras. (Göteborgsposten 000220)

Som kyrka borde vi också deltaga i denna debatt och visa att naturen är Guds natur och att man inte kan behandla den hur som helst. I artikeln i Göteborgsposten av Inga-Lill Löfgren citeras Världsnaturfondens (WWF) Mats Forslund, som arbetar med att försöka stoppa illegal jakt och handel med hotade djurarter. Han säger bl.a. att svenskarnas inbyggda rovdjurshat är exceptionellt, och att han är bekymrad över de senaste årens utveckling i Sverige, där våra kunskaper om rovdjuren rent allmänt är sämre än förr.

I artikeln visas även en bild av resterna av en björnfamilj som hittats utanför Kiruna i fjol. Djuren har jagats med skoter innan de skjutits, och förövaren har tagit med sig tre björnungars huvuden. Det berättas också att omkring 66-90 lodjur dödas olagligt varje år i Sarek och Bergslagen, och att Sveriges ornitologiska förening hittat gillrade fällor i form av saxar med djurhuvuden som monterats på stolpar, för att locka till sig bl.a. kungsörn, den fågel som inte längre har någon föryngring i fjällänen.

WWF vill stimulera till en bredare debatt och vi menar att det är önskvärt att även Svenska kyrkan på riksnivå visar att den tar avstånd från illegal jakt.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer vi

att Kyrkomötet som sin mening ger Kyrkostyrelsen till känna vad som i motionen anförts om att Svenska kyrkan på riksnivå visar att den tar avstånd från illegal jakt.

Göteborg och Stockholm den 12 mars 2000

Vivianne Wetterling Ann Berg