2000:17
av Erna Arhag
om Kyrknätet m.m.

KMot 2000:17

Under årets första månader användes Kyrknätet av Kyrkans Akademikerförbund för att informera och sprida ”högljudda” protester till förutom sina kyrkoherdemedlemmar även till samtliga pastorsexpeditioner i landet. De lyckades skapa vad som i Kyrkans Tidning betecknades som ”närmast upprorsstämning på nätet”.

Kyrkans Akademikerförbund orsakar kanslister m.fl. på pastorsexpeditioner i landet mycket extra arbete med bland annat diarieföring av alla de skrivelser som förs ut via nätet.

Tonen i skrivelserna är ej normal utan budskapet av propagandakaraktär framförs ”skrikande”, således utformade med versaler. Det kan inte betecknas som god ton i datasammanhang – dataetikett – att använda Svenska kyrkans datanät på detta oprofessionella sätt av en facklig organisation.

Mot bakgrund av det trista tillvägagångssätt som bedrivits på Kyrknätet, finns ett påtalat behov av utbildning i dataetikett, etiska regler för användare, innan tillgång/behörighet till nätet ges. Regler bör upprättas för Kyrknätet som även innehåller sanktionsmöjligheter t.ex. när olämpligt dataspråk används, när skrivelser (massproduktion) med suspekt innehåll sänds till personer som ej önskar det, när personer namnges som ej gett medgivande till det, när personer förtalas.

Det är även önskvärt att det sker ett förtydligande om vad som gäller för personer i sin användarroll på datanätet och inte minst i ansvarsfrågan.

Det kan inte ligga i Svenska kyrkans intresse att bekosta och tillhandahålla Kyrknätet för att enskilda dataanvändare skall bedriva förtal, trakasserier m.m. mot andra personer.

Mot bakgrund av ovan anförda hemställer jag

att Kyrkomötet som sin mening ger Kyrkostyrelsen till känna vad i motionen anförts om förändringar och förbättringar vid användning av Kyrknätet.

Åhus den 12 mars 2000

Erna Arhag