2000:8
av Åke Blomqvist och Åke Bendix
om redovisning i Kyrkostyrelsens årsredogörelse av ägardirektiv till bolag och stiftelser

KMot 2000:8

Av årsredovisningen framgår att Svenska Kyrkan i egenskap av aktieägare utsett eller nominerat ledamöter i bolagsstyrelser såsom exempelvis Verbum AB och Svenska Kyrkans Press AB.

Bolagen är visserligen självständiga juridiska personer och har att verka utifrån bolagsordning och aktiebolagslag, men ägarskapet och förhållandet att Svenska kyrkan nominerar/utser ledamöter i styrelser innebär att många uppfattar bolagen som Svenska kyrkan eller en del av Svenska kyrkan och därför ställer särskilda krav som solidaritet gentemot Svenska kyrkan i produktsammansättning, prisbild, journalistik m.m.

Ett ägarskap som innebär representation i bolags- och stiftelsestyrelser bör vara förenat med s.k. ägardirektiv. Årsredogörelsen för den nationella nivån bör innehålla en redovisning av under året av Kyrkostyrelsen givna ägardirektiv så att Kyrkomötet har möjlighet att göra en samlad bedömning av årets verksamhet – inte bara att och vilka ledamöter som utsetts.

Mot bakgrund av det som anförts hemställer vi

att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att i årsredovisning för Kyrkomötet redovisa givna ägardirektiv till bolag och stiftelser.

Huddinge den 8 mars 2000

Åke Blomqvist Åke Bendix