Fråga i Kyrkomötet
om internationella nämnder

Fråga 2000:4

Fråga till Kyrkostyrelsen

På det lokala planet arbetar man ofta i internationella grupper när det gäller den svenska kyrkans utomsvenska/internationella verksamhet, och detta fungerar mycket väl när det gäller såväl mission som diakoni och förkunnelse. På central nivå finns det enligt kyrkoordningen tre olika nämnder med inriktning på internationellt arbete, nämligen Nämnden för internationell diakoni, Nämnden för Svenska kyrkans mission och Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet, medan det för inomsvenskt/nationellt arbete endast finns en nämnd, Nämnden för kyrkolivets utveckling (som dessutom är resultatet av en sammanslagning av två f.d. nämnder). För varje tänkande människa förefaller nämndproportionerna något felaktiga.

Mina frågor i detta sammanhang är: Behövs det tre internationella nämnder, och vilka är fördelarna i jämförelse om vi hade en nämnd för internationellt kyrkligt arbete – och vilka är eventuellt nackdelarna?

Göran Wahlström