Fråga i Kyrkomötet
om rikskollekt 2001

Fråga 2000:3

Fråga till Kyrkostyrelsen

Vikten av lekmannamedverkan i Svenska kyrkan betonas i vår tid. För 100 år sedan talade folket om vi och dem ute i församlingarna. Det var tjänstemännens kyrka!

När Svenska kyrkans lekmannaförbunds föregångare tillkom 1918, på initiativ av dåvarande ärkebiskopen, var detta ett initiativ för att göra Svenska kyrkan till vår kyrka för lekmännen. Följer man historien framåt i tiden finner man att det var ett initiativ som verkligen aktiverade lekmännen. Otaliga fick sin utbildning på Lekmannaskolan i Sigtuna och kunde sedan omsätta sina kunskaper ute i församlingarna.

Svenska kyrkans lekmannaförbund vill genom sitt arbete fortsätta att aktivera lekmän för arbete i Svenska kyrkans församlingar. För att få ytterligare resurser och därtill få känna att förbundet har Kyrkostyrelsens stöd i sina strävanden, så har förbundet anhållit om att på något sätt få del av rikskollekt. Denna begäran har avvisats av Kyrkostyrelsen, med hänvisning till att det inte finns något utrymme för kollekt till Svenska kyrkans lekmannaförbund.

Undertecknad anhåller om att Kyrkostyrelsen motiverar sitt beslut inför Kyrkomötet.

Evert Josefsson