Fråga i Kyrkomötet
om mission

Fråga 2000:2

Frågor till Kyrkostyrelsen

Församlingsinstruktionen är avsedd att koncentreras på fyra huvuduppgifter varav mission är en. I detta sammanhang är det två frågor som många ställer och som behöver belysas och debatteras mera på olika nivåer i kyrkan.

Den ena gäller det internationella perspektivet. De flesta församlingar har ombud och verkar för Svenska kyrkans mission. Men många undrar om missionens uppgift nu bara är att stödja systerkyrkor ekumeniskt och inte att nå ut till människor ute i världen som inte nåtts av det kristna budskapet.

Den andra frågan tar upp hemmaperspektivet. Uppenbarligen är avsikten med mission, som en av församlingens huvuduppgifter, också det som vi tidigare kallat evangelisation, dvs. att försöka nå ut med det kristna budskapet i våra egna församlingar.

Många ställer sig då frågan: Får vi missionera? Skall vi missionera? Och hur finner vi balansen mellan proselytism och äkta mission? Detta blir framför allt påträngande frågor när det gäller förhållandet till invandrare i våra församlingar. Erstasamtalen om Gud bland företrädare för olika religioner är ett bland flera goda initiativ – men hur skall vi kunna genomföra något liknande i våra egna församlingar?

Britta Olinder