Fråga i Kyrkomötet
2000:1
av Bengt Olof Dike
om forskningsfallskärm till Dag Sandahl?

Fråga 2000:1

Frågor till Kyrkostyrelsen

Skall Dag Sandahl, som har en fast komministertjänst i en församling i Kalmar och därmed en lika fast och trygg inkomst – låt vara lägre än den han önskar – få en fallskärm av Svenska kyrkan, innebärande en forskningstjänst med säte i Kyrkans hus i Uppsala bara därför att han är trött och uppgiven över situationen i kyrkan?

Ja, sådana fallskärmsförberedelser pågår uppenbarligen att döma av vad exempelvis tidningen Barometern haft att berätta under sommaren (artiklar exempelvis 12, 13 och 25 juli) och det som i än högre grad styrks av ett brev från Svenska kyrkans forskningschef, Ingmar Brohed, till prosten Torsten Mårtensson i Kalmar (29/6) i vilket avsändaren slår fast att det ”skulle vara en intressant och jag tror lycklig utveckling om Dag på något sätt kunde knytas till fortsatt forskning och undervisning”. Forskningschefen anser att Sandahl, som mer än någon annan personifierat det konsekventa kvinnoprästmotståndet i Svenska kyrkan under i varje fall det senaste decenniet, ”skulle … passa mycket bra i detta forskningsrådets program” som är ett delprogram gällande frågor om kyrkans nutidshistoria.

Ingmar Brohed, som dock understryker att han inte kan lova några särskilda pengar ”just nu”, ställer sig alltså mycket positiv och ”vill gärna vara med i fortsatta samtal” om det som således utan omskrivningar kan betecknas som ett mycket seriöst försök att slussa in Sandahl – för övrigt själv sedan många år ledamot i kyrkans forskningsråd – till en forskningstjänst och därmed från den fasta komministertjänst som han har och på vilken han är en uppskattad präst.

Från fast församlingstjänst till forskningsfallskärm!?

Är en sådan singelrockad verkligen möjlig inom ramen för Svenska kyrkans personalpolitik och vilka konsekvenser får den? Det kan också uttryckas så att Sandahl begär att samma kyrka, vars ledande biskopliga företrädare beskyllts för att såväl splittra kyrkan som att brista i hederlighet (se fotnot) och vars förtroendevalda ibland målats ut som mer en börda än en tillgång för Svenska kyrkan - för att uttrycka det försiktigt - nu skall ge honom en särskild (forsknings)tjänst som passar i stället för den trygga komministerutkomsten i Kalmar som inte passar.

Under alla förhållanden är dagsläget det, att kyrkonämnden i Kalmar inte har beviljat Dag Sandahl avgångsvederlag eller tjänstledighet med bibehållen lön i avvaktan på pension (protokoll från 12/7).

Dock har kyrkoherden och personalsekreteraren fått i uppdrag att i samråd med Sandahl ”utreda möjligheten att genom Svenska kyrkans forskningsråd finna formerna för ett ev. forskningsuppdrag”.

Som det brukar sägas ligger alltså bollen – eller fallskärmen! – hos kyrkan centralt, Kyrkostyrelsen. Skall den utvecklas mjukt eller åter ihoprullat skick läggas tillbaka på hyllan? Jag förmodar då att styrelsen också i sina överväganden kring (ny)anställningar vid forskningsavdelningen har synpunkter på antalet manliga och kvinnliga forskare.

För att skapa klarhet kring det som förevarit ber jag därför Kyrkostyrelsen svara på följande frågor:

- Delar Kyrkostyrelsen forskningschefens åsikt att det är intressant och lyckligt att knyta Dag Sandahl till en särskild forskningstjänst vid Svenska kyrkans forskningsavdelning i Uppsala utan föregående utlysning av tjänsten, och finns ekonomiska medel till en sådan tjänst nu och efter kommande årsskifte?

- Kommer i så fall personliga tjänster att inrättas även för andra kvinnoprästmotståndare, vilket ju då blir en elementär rättvisefråga?

Bengt Olof Dike

___________

Fotnot. Det är i ett brev till kyrkonämnden i Kalmar den 22 april i år som ärkebiskopen beskylls för att söndra kyrkan: ”KG Hammars teologi är en kyrkosplittringsteologi, ett program för att marginalisera och eliminera – stöta ut – sådana som mig.”

Biskop Wejryd i Växjö – Sandahls egen stiftschef – beskylls för att inte hålla sig till sanningen: ”Jag finner stiftsledningen brista i elementär hederlighet.”

Table Of ContentsNext Page