Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande
Marias förbön

TU 2000:12

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2000:37 om Marias förbön. Utskottet menar att det inte är en uppgift för Kyrkomötet att i konkreta frågor besluta om vad som är förenligt med Svenska kyrkans lära och föreslår att motionen avslås.

Motionen

I motion 2000:37 av Börje Finnstedt om Marias förbön hemställs

att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att utreda huruvida det är förenligt med Svenska kyrkans lära att räkna med Marias förbön.

Yttrande

I ärendet föreligger ett yttrande från Läronämnden (Ln 2000:15), vilket är fogat till betänkandet som bilaga 1.

Utskottet finner motionens frågeställningar väl värda en teologisk belysning men som utskottet förstått hemställan är avsikten att Kyrkomötet efter en utredning av Kyrkostyrelsen på en konkret punkt skall göra en tolkning av vad som strider mot eller är förenligt med Svenska kyrkans bekännelse. Utskottet menar att detta inte är en uppgift för Kyrkomötet.

Många beslut som Kyrkomötet har att fatta involverar ställningstaganden i lärofrågor. I kyrkoordningen tydliggörs detta genom att det i 11 kap. 16-18 §§ finns särskilda bestämmelser om behandlingen av lärofrågor. Till de ärenden som på detta sätt har tillmätts en särskild vikt hör grundläggande bestämmelser om Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära. Det är här fråga om grundläggande bestämmelser inte om beslut av det slag som avses i motion 2000:37. Beslut om innehållet i t.ex. psalmboken eller kyrkohandboken rymmer visserligen ställningstaganden i fråga om enskilda punkter i kyrkans tro, bekännelse och lära. Enligt utskottets mening är detta dock något annat än att fatta beslut om lärotolkningar av det slag som efterfrågas av motionären.

Uppgiften att i konkreta frågor pröva vad som är förenligt med Svenska kyrkans lära ligger närmast hos biskopar och domkapitel som en del av stiftets grundläggande tillsynsfunktion. Ytterst prövas dessa frågor av Svenska kyrkans överklagandenämnd och av Svenska kyrkans ansvarsnämnd för biskopar - inte av Kyrkomötet

Utskottet hemställer

att Kyrkomötet avslår motion 2000:37.

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

Gunnar Edqvist

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Maja Larsson, Börje Dahlvid, Anna-Lena Forsdahl, Christina Åkerlund, Herbert Sjödin, Bertil Persson, Astrid Roos Ydell, Hans-Olof Andrén, Nils Gårder, Åke Blomqvist, Elisabeth Engberg och Göran Petttersson.

Biskoparna Biörn Fjärstedt och Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.

Läronämndens yttrande
2000:15
om Marias förbön

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 2000:37 om Marias förbön.

Maria har en viktig plats också i Svenska kyrkans fromhetstradition. Församlingen sjunger och ber tillsammans med Maria (SvPs 480) och med Guds ”trogna i alla tider och med hela den himmelska härskaran” (prefationen). En av Martin Luthers mest innerliga böcker är kommentaren till Marias lovsång. Där tecknas Maria som förebild. Detta sker med korsteologiskt förtecken, som betonar hur makten och härligheten är fördold under ringhet och svaghet.

Hur mycket reformatorerna än talar om att Maria skall äras och betraktas som föredöme, så vidhåller de dock att ”vi böra sätta vår förtröstan till Kristi förbön, emedan Guds löfte gäller endast denna” (Augsburgska bekännelsens apologi, art. XXI).

Uppsala den 9 maj 2000

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Carl Axel Aurelius

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius*, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.