Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande
2000:6
Förtroendeskapande åtgärder mellan kyrkans förtroendevalda och anställda

TU 2000:6

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2000:20 om förtroendeskapande åtgärder mellan kyrkans förtroendevalda och anställda. Utskottet ser det angeläget att behovet av förtroendeskapande åtgärder mellan förtroendevalda och anställda uppmärksammas och tillgodoses. Utskottet anser detta vara uppgifter för stiften och församlingarna och inte någon fråga där Kyrkomötet skall besluta. Utskottet föreslår att motionen avslås.

Motionen

I motion 2000:20 av Vivianne Wetterling om förtroendeskapande åtgärder mellan kyrkans förtroendevalda och anställda hemställs

att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att tillsätta en utredning med uppgiften att arbeta fram förslag på obligatoriska, förtroendeskapande åtgärder mellan förtroendevalda och anställda, som sedan delges samtliga församlingar i Svenska kyrkan.

Yttrande

I ärendet föreligger ett yttrande från Läronämnden (Ln 2000:13), vilket är fogat till betänkandet som bilaga 1.

Den fråga som tas upp i motionen är av stor betydelse. Det är angeläget att åtgärder av olika slag vidtas i syfte att skapa ökat förtroende mellan förtroendevalda och anställda. Som Läronämnden anfört bör dock perspektivet vidgas till att omfatta församlingen som helhet. Alla har tillsammans ansvaret för att församlingens grundläggande uppgift blir utförd. Kyrkans enhet är viktig.

Det är en återkommande uppgift i stiften att arbeta med den inriktning som motionen anger. Inte minst den förebyggande effekten att minska risken för konflikter är angelägen. Arbetsklimatet kan förbättras och bli mera uppgiftsrelaterat.

Även om utskottet alltså ställer sig mycket positivt till att behovet av förtroendeskapande åtgärder uppmärksammas och tillgodoses är utskottet inte berett yrka bifall till motionen. Utskottet anser det nämligen vara en uppgift för stiften – utifrån deras tillsyns- och främjandeansvar – samt för församlingarna – utifrån deras arbetsmiljöansvar att arbeta med dessa frågor. Formerna kan som framhållits variera. Utskottet anser det således inte vara en fråga för Kyrkomötet att besluta i.

Utskottet hemställer

att Kyrkomötet avslår motion 2000:20

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

Gunnar Samuelsson

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Maja Larsson, Börje Dahlvid, Anna-Lena Forsdahl, Christina Åkerlund, Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Bertil Persson, Astrid Roos Ydell, Hans-Olof Andrén, Nils Gårder, Åke Blomqvist, Elisabeth Engberg och Ingrid Emanuelson.

Biskop Biörn Fjärstedt har deltagit i utskottets överläggningar.

Läronämndens yttrande
2000:13
om förtroendeskapande åtgärder mellan kyrkans förtroendevalda och anställda

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 2000:20 om förtroendeskapande åtgärder mellan kyrkans förtroendevalda och anställda.

Motionen belyser en väsentlig fråga. Perspektivet bör omfatta församlingen som helhet:

Delaktigheten i de döptas och troendes allmänna prästadöme förenar alla i församlingen, vigda och icke vigda. Alla har tillsammans ansvaret för att församlingens grundläggande uppgift blir utförd. Den demokratiska organisationen och kyrkans ämbete eller vigningstjänst har gemensamt ansvar för att bedriva en verksamhet i enlighet med Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära. (Kyrkoordningen, andra avdelningens inledning, jfr sjunde avdelningens inledning.)

Det är angeläget att dessa intentioner förverkligas. För att så skall kunna ske, behövs en mängd olika åtgärder.

Uppsala den 9 maj 2000

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Carl Axel Aurelius

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius*, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.