Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor


Organisationsutskottets betänkande
2000:1
Valfrågor

Kyrkomötet

O 2000:1

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas en skrivelse från Kyrkostyrelsen samt två motioner. Skrivelsen och motionerna berör vissa inomkyrkliga valfrågor. Utskottet har tillstyrkt bifall till skrivelsen men föreslagit avslag på motionerna.

Skrivelsen

Genom skrivelsen (KsSkr 2000:10). Ändring i bestämmelserna om utskick av röstkort föreslår Kyrkostyrelsen Kyrkomötet besluta anta i skrivelsen föreslagen ändring av 38 kap 34 § kyrkoordningen.

Motionerna

I motion 60 av Tomas Forsner hemställs

att Kyrkomötet beslutar ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att inför nästkommande Kyrkomöte utreda och redovisa den beräknade totala kostnaden för samtliga nivåer i kyrkan för det nya valsystemet.

I motion 65 av Per Lindberg hemställs

att Kyrkomötet beslutar att anta de ändringar i kyrkoordningen som framgår i betänkande 2KL 1999:1 reservation 2, bilaga A (med undantag för 4 kap 25 §, 38 kap 1 § och 38 kap 2 a – 9 §§ samt för vad som i reservationen sägs om rösträttsålder i 33 kap 2 §).

att Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att belysa möjliga modeller för ett framtida inomkyrkligt valsystem med kostnader och konsekvenser samt att efter remissbehandling presentera förslag till ny nionde avdelning i kyrkoordningen.

Beträffande de närmare motiveringarna hänvisas till motionerna.

Kyrkorättsutskottet har yttrat sig över Kyrkostyrelsens skrivelse (Kr 2000:1y). Yttrandet fogas som bilaga till betänkande, se bilaga 1.

Skrivelsen

Skrivelsens huvudsakliga innehåll.

Kyrkostyrelsen föreslår i skrivelsen en ändring i kyrkoordningen som medför att inga blanka valsedlar skall skickas ut till de röstberättigade tillsammans med röstkortet. Anledningen är att det visat sig vara mer komplicerat än vad som tidigare förutsatts att under en mycket begränsad tid producera röstkort och skicka ut dem tillsammans med tre eller fyra olika valsedlar. Enligt Kyrkostyrelsen kvarstår inte de ursprungliga motiven för att skicka ut blanka valsedlar tillsammans med röstkortet efter det att 1999 års kyrkomöte beslutat att samma typ av valsedlar skall användas vid de kyrkliga valen som vid de allmänna valen.

Utskottet

Utskottet ansluter sig till vad Kyrkostyrelsen anfört som motiv för den föreslagna ändringen i 38 kap 34 § kyrkoordningen. På grund härav och då kyrkorättsutskottet inte haft något att erinra föreslår utskottet Kyrkomötet att anta ändringsförslaget.

Kostnader för det nya valsystemet (motion 60)

Bakgrund

I motion 2000:60 efterlyses en beräkning av de totala kostnaderna för Svenska kyrkan för införandet och genomförandet av det valsystem som Kyrkomötet fattade beslut om 1999.

Av Kyrkostyrelsens skrivelse 2000:1 Mål och rambudget för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2001-2003 framgår att det för år 2001 budgeterats 51,2 miljoner kronor för kyrkovalet. Tryckning och utskick av röstkort och valteknisk information i samband med valet bedöms utgöra huvuddelen av kostnaderna. Bidrag till tryckning av valsedlar åt kandiderande nomineringsgrupper bedöms uppgå till ca. 10 miljoner. Detta är de beräknade kostnaderna för den nationella nivån. Någon motsvarande sammanfattande kalkyl för stiften och den lokala nivån har inte tagits fram.

Utskottet

Enligt utskottets uppfattning torde det vara svårt att få fram de uppgifter som behövs för att få fram den beräknade kostnaden för lokal- och stiftsplanet. Utskottet anser härutöver att det knappast är meningsfullt att, med hänsyn till den förhållandevis korta tid som återstår till dess valen sker, vidta några större åtgärder för att utreda detta. Enligt utskottets mening är det av betydligt större intresse att få kunskap om vad valet, sedan det väl genomförts, verkligen har kostat. Enligt vad utskottet erfarit har det också inom ramen för det nu pågående förberedelsearbetet inför kommande val vidtagits åtgärder i detta syfte. Mot bakgrund av det ovan sagda saknas enligt utskottet anledning att nu vidta några åtgärder i den riktning motionären önskar. Utskottet föreslår därför avslag på motionen.

Indirekta val till kyrkomöte och stiftsfullmäktige (motion 65)

Bakgrund

Under utredningsarbetet och ända fram till Kyrkomötets slutliga beslut i frågan om de kyrkliga valen har denna fråga varit en av de mest omdebatterade. Huvudfrågan har gällt direkta eller indirekta val till såväl samfällighetens beslutande organ som till stiftsfullmäktige och Kyrkomöte. Centralstyrelsens förslag till Kyrkomötet 1999 i dessa delar stämde i huvudsak överens med det slutförslag som fanns i huvudbetänkandet från utredningen om Svenska kyrkans framtida organisation (SKU 1998:1). Centralstyrelsen ansåg att det borde införas direkta val till samtliga nivåer inom Svenska kyrkan. Reservationer fanns i såväl utredningsförslaget som i styrelsens förslag. Efter utskottsbehandling vid 1999 års Kyrkomöte hade mötet att ta ställning till dels ett utskottsförslag (2 KL 1999:1) med direkta val till samtliga nivåer samt dels ett förslag i utskottsreservationen (reservation 2 i 2 KL 1999:1). Reservationen förordade indirekta val till stiften och den nationella nivån. Utskottsförslaget innehöll även i förhållande till det förslag centralstyrelsen lagt vissa förändringar av valadministrativ natur. Det förslag som majoriteten i andra kyrkolagsutskottet stannat för blev efter votering Kyrkomötets beslut.

Utskottet

I motion 2000:65, första att-satsen, yrkas sådan ändring av nionde avdelningen i kyrkoordningen att de kyrkliga valen år 2001 kan genomföras i stort sett enligt den ordning som gällde vid det senast genomförda valet 1997, men naturligtvis med beaktande av ett inomkyrkligt ansvar för administration och genomförande. Yrkandet innebär omfattande förändringar av kyrkoordningens valbestämmelser och sammanfaller i sina huvuddrag med reservation 2 i andra kyrkolagsutskottets betänkande 1999:1 till samma års kyrkomöte.

Utskottet kan för sin del inte se några skäl att frångå det ställningstagande som 1999 års Kyrkomöte gjorde i frågan om de kyrkliga valen. Det kan härutöver konstateras att det torde vara förenat med mycket stora svårigheter att så sent som bara ett år före det beslutade valets genomförande fatta beslut om en helt ny ordning. Mot denna bakgrund föreslår utskottet avslag på motionen i denna del.

I samma motion begärs i den andra att-satsen att Kyrkostyrelsen skall ges i uppdrag att belysa möjliga modeller för ett framtida valsystem med kostnader och konsekvenser och därefter lägga fram förslag till nya valbestämmelser. Utskottet vill i detta sammanhang hänvisa till att Kyrkomötet i samband med beslutet om kyrkoordningens valbestämmelser även begärt att Kyrkostyrelsen skall genomföra en särskild uppföljning och utvärdering av valen år 2001. Enligt vad utskottet inhämtat har vissa förberedelser redan nu vidtagits i detta syfte av Kyrkostyrelsen inom ramen för det pågående förberedelsearbetet inför nästa val. Syftet med motionärens önskemål i nu aktuellt avseende är därmed enligt utskottet redan tillgodosett. Det saknas därför anledning att bifalla motionen i denna del. Den bör därför avslås.

Hemställan

Med hänvisning till vad ovan anförts hemställer utskottet

1. beträffande skrivelsen

att Kyrkomötet antar Kyrkostyrelsens förslag till ändring av 38 kap 34 § kyrkoordningen,

2. beträffande kostnader för det nya valsystemet

att Kyrkomötet avslår motion 2000:60,

3. beträffande indirekta val till Kyrkomöte och stiftsfullmäktige

att Kyrkomötet avslår motion 2000:65 mom 1 samt

att Kyrkomötet avslår motion 2000:65 mom 2.

Uppsala den 19 maj 2000

Evert Josefsson

        Patrik Tibbling

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Birgitta Björner, Börje Henriksson, Inger Krantz, Lars Öhlén, Birgitta Johansson, Stig-Göran Fransson, Birgitta Larsson, Eivor Hultén, Sven-Olof Karlsson, Kristina Lundgren, Tomas Forsner, Per Lindberg, Eva Forssell Aronsson, Ulla Eriksson.

Biskoparna: Ragnar Persenius och Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggningar.

Reservation 1

Av Tomas Forsner, Eva Forssell Aronsson och Per Lindberg som anser

dels att det som på sidan 2 i betänkandet anförts i avsnittet om kostnader för det nya valsystemet under utskott bort haft följande lydelse:

Utskottet anser att frågan om valsystemets kostnader är principiellt viktig och av allmänt intresse. Kyrkomöte, stift och församlingar liksom allmänheten bör därför ges möjlighet att få kännedom om de beräknade kostnaderna för det nya valsystemet för alla nivåer i Svenska kyrkan. Eftersom dessa inte kunnat beräknas före beslutet 1999 bör kyrkostyrelsen snarast utreda och redovisa beräkningen. Motionen bör därför bifallas.

dels att utskottets hemställan 2 beträffande kostnader för det nya valsystemet bort ha följande lydelse:

att Kyrkomötet bifaller motion 2000:60.

Reservation 2

Av Per Lindberg, Tomas Forsner och Eva Forssell Aronsson som anser

dels att utskottet på sidan 3 under utskottet i stället bort anföra följande:

Utformningen av den inomkyrkliga demokratin och kyrkans valsystem uttrycker en kyrkosyn. Denna insikt har växt fram efterhand. Den nya relationen till staten innebär en svagare kyrkorättslig struktur. Det betyder att Kyrkomötets auktoritet som Svenska kyrkans högsta beslutande organ och lojaliteten mot fattade beslut är viktiga för sammanhållningen inom Svenska kyrkan.

Kyrkoordningens nionde avdelning ”Val” arbetades fram under stor tidspress av Kyrkomötet 1999, eftersom bestämmelserna ändrades på principiellt viktiga punkter i förhållande till vad som föreslagits i Centralstyrelsens skrivelse 1999:3. Detta innebar att en nödvändig genomarbetning av hela förslaget liksom förankring på lokal nivå inte kunnat genomföras. Vissa bestämmelser förefaller något inkonsekventa och svårtillämpbara och skall ändå som gällande Kyrkoordning tillämpas under stor tidspress. Av detta följer en risk att respekten för kyrkoordningens bestämmelser urholkas.

Vilka konsekvenser det i fjol beslutande valsystemet får för Svenska kyrkan i stort och hur kyrkomötets demokratiska legitimitet kan komma att uppfattas är inte heller klarlagda. Det finns därför goda skäl att ytterligare utreda och förankra ett inomkyrkligt valsystem och efter en bred remiss i församlingar och stift återkomma med förslag till ny nionde avdelning i kyrkoordningen. Detta innebär att valet år 2001 bör genomföras av kyrkan efter samma principer som vid valet 1997. Motion 2000:65 bör därför bifallas.

dels att utskottets hemställan 3 beträffande indirekta val till Kyrkomöte och stiftsfullmäktige bort ha följande lydelse:

att Kyrkomötet bifaller motion 2000:65 mom 1 och 2.

Kyrkorättsutskottets yttrande
2000:1y
Utskick av röstkort

Till Organisationsutskottet

Organisationsutskottet har anhållit om Kyrkorättsutskottets yttrande över innehållet i Kyrkostyrelsens skrivelse 2000:10 Ändring i bestämmelserna om utskick av röstkort. Kyrkorättsutskottet har inget att erinra mot den i skrivelsen föreslagna ändringen i kyrkoordningen.

Uppsala den 17 maj 2000

På kyrkorättsutskottets vägnar

Lars Johnsson

        Maria Lundqvist Norling

        Mattias Lindahl

Närvarande: Lars Johnsson, ordförande, Anna-Maria Björkman, Tor Frylmark, Torgny Larsson, Thomas Söderberg, Catharina Månsson, Eskil Jinnegård, Inger Lifv, Robert Schött, Karl-Johan Nilsson, Staffan Holmgren, Hans-Olof Hansson, Kerstin Kedvall, Susann Torgerson, Ann-Christine Andersson.

Biskop Lars Eckerdal och biskop Caroline Krook har deltagit i utskottets överläggningar.

Previous PageTable Of ContentsNext Page


TillbakaUpp