Kyrkolivsutskottets betänkande
2000:3
Användningen av Kyrknätet

Kl 2000:3

I detta betänkande behandlas två motioner om riktlinjer för Kyrknätet.

I KMot 2000:17 av Erna Arhag hemställs

att Kyrkomötet som sin mening ger Kyrkostyrelsen till känna vad i motionen anförts om förändringar och förbättringar vid användning av Kyrknätet.

I KMot 2000:39 av Hans-Olof Andrén hemställs

att Kyrkomötet ger Kyrkostyrelsen i uppdrag att utforma riktlinjer för Kyrknätets användning.

Motionerna

I motion 17 och motion 39 påtalar motionärerna vikten av att etiska regler upprättas för användare av Kyrknätet. Mot bakgrund av förekomsten av informationsskrivelser från Kyrkans Akademikerförbund som sänts i massadresserade utskick under början av år 2000, menar man att Svenska kyrkans datanät har använts på ett oprofessionellt sätt och orsakat extraarbete på pastorsexpeditioner genom diarieföring. Motionärerna efterlyser även god ton i användningen av Kyrknätet. De förändringar och förbättringar som föreslås i motionerna handlar om av Kyrkostyrelsen fastställda etiska riktlinjer för Kyrknätet, utbildning i dataetikett samt sanktionsmöjligheter vid olämpligt bruk av Kyrknätet.

Bakgrund

Kyrknätet skapades 1997 som ett gemensamt datanät för Svenska kyrkan. Uppdraget var att erbjuda Svenska kyrkans enheter tillgång till de datatjänster som är allmänt förekommande. Framför allt skulle nödvändig kommunikation kring Kyrkobokföringen säkerställas.

Driftansvaret för Kyrknätet lades på ett bolag, Kyrknätet AB. Detta bolag har dock ingen normgivningsrätt i Svenska kyrkan och har bara ingripit när någon av bolagets kunder missbrukat tillhandahållen teknik i avsikt att skada annan. Detta har hänt till exempel när någon använt en dator ansluten till Kyrknätet för att olovligen bryta sig in i andras datasystem.

De olika delar som tillhandahålls genom Kyrknätet kan specificeras som bland annat:

¨ Internetanslutning, surfning, hämta filer, skicka och ta emot e-post över Internet.

¨ Webbpublicering på Internet och i Kyrknätet.

¨ E-postsystem.

¨ Kyrkobokföring, Organisationsregistret och andra gemensamma registerlösningar.

E-postsystemet är alltså bara en del av det som utgör Kyrknätet. Sammanlagt nyttjar mellan 8 000 och 8 500 personer detta system. Det finns 43 E-postservrar som är sammankopplade till Kyrknätets E-postsystem. Varje server kan skapa egna sändlistor och gör ofta det. Vid träffar för administratörer 1-2 gånger per år strävar Kyrknätet AB efter att uppnå konsensus kring hur E-postsystemet skall administreras. Det har visat sig svårt att få sådana beslut verkställda. Många gånger beroende på att det är en extern konsult som är inhyrd för att administrera servern och att sådana konsulter endast undantagsvis deltar vid samlingarna och att de inte känner krav på att följa de beslut som fattas eftersom församlingen/samfälligheten, som kanske inte heller deltar i samlingen, inte för dem vidare som en beställning till konsulten .

Kyrknätet AB skapar och underhåller gemensamma sändlistor för Svenska kyrkan. De listor som finns i dag av denna karaktär är en lista med pastoraten i varje stift samt kyrkoherdar. På beställning kan flera listor skapas men det är då nödvändigt att användaren själv på ett eller annat sätt anmäler sig till listan.

Kyrknätet AB har valt att inte spärra sändlistorna för vissa användare. Eftersom det alltid går att skicka meddelanden till alla i adressboken skulle en sådan spärr riskera att leda till att meddelanden sänds på ett helt okontrollerat sätt.

Kyrknätet AB rekommenderar att man skapar gemensamma mappar, eller elektroniska konferenser för diskussioner över Kyrknätet. Detta minskar onödig trafik och låter den intresserade välja vad han/hon vill delta i.

Styrelsen för Kyrknätet AB har tidigare efterfrågat Centralstyrelsens riktlinjer för nyttjandet av nätet och det finns fortlöpande behov av att aktualisera sådana riktlinjer.

Ett utkast till riktlinjer utarbetades 1997 lämnades till Centralstyrelsen från Kyrknätet AB, men fastslogs aldrig. Inom Kyrkokansliet pågår för närvarande ett arbete vid Informationsavdelningen med att utforma nya riktlinjer.

Enligt vad utskottet erfarit pågår för närvarande ett arbete vid Kyrkokansliets Informationsavdelning med att utforma nya riktlinjer med följande innehåll bl. a: En policy för Svenska kyrkans e-postsystem. Avsikten är att denna policy skall antas av Kyrkostyrelsen och gälla som en del i det avtal de kyrkliga enheterna binds av när de ansluter sig och sina medarbetare till e-postsystemet. Vidare skall policydokumentet innehålla rekommendationer till egna policies för respektive enhet. Rekommendationerna berör enheternas egna ansvarsområden (diarieföring, personalpolitik, arbetsledning etc) och kan inte dikteras centralt.

Utskottet konstaterar att det pågående riktlinjearbetet svarar mot vad motionärerna efterlyst. Vad utskottet erfar, välkomnar stiften ett policydokument för Kyrknätet för användning i deras tillsynsuppgift.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att Kyrkomötet avslår KMot 2000:17 och KMot 2000:39

Uppsala den 18 maj 2000

På kyrkolivsutskottets vägnar

Gerd Gullberg-Johnson

Martin Fogelberg

Närvarande: Gerd Gullberg-Johnson, ordförande, Vanja Björsson, Lars Rydje, Irene Pierazzi, Ann-Charlotte Svensson, Per-Åke Axelsson, Bengt Gustafsson, Sigvard Härnring, Margareta Holmberg, Björn-Eric Carlsson, Alf G Johansson, Åke Utterberg, Roland Johansson, Anna Lundblad Mårtensson, Kerstin Zetterberg.

Biskop Lars-Göran Lönnermark har deltagit i utskottets överläggning.