Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor


Kyrkolivsutskottets betänkande
2000:1
Svenska kyrkans utbildningscentrum i Sigtuna. m.m. (KsSkr 2000:5)

Kyrkomötet

Kl 2000:1

I detta betänkande behandlar utskottet Kyrkostyrelsens skrivelse Svenska kyrkans utbildningscentrum i Sigtuna, m.m. (KsSkr 2000:8).

Kyrkostyrelsens skrivelse

    I skrivelsen har Kyrkostyrelsen föreslagit Kyrkomötet

    att godkänna den redovisning beträffande Svenska kyrkans utbildningscentrum m.m. som Kyrkostyrelsen lämnat genom denna skrivelse, samt

    att förklara att vad 1997 års ombudsmöte begärt i detta ärende uppfyllts.

Skrivelsen

    Styrelsen konstaterar att den ekonomiska saneringen vid SKUC och SKUAB nu har fullföljts och att ekonomin nu är i balans. 1999 års bokslut är positivt och verksamheten beräknas gå ihop också under år 2000. I skrivelsen redovisas även den utredning som SFRV:s styrelse tillsatte i januari 1999 med uppdraget att utreda utbildningsbehoven på den nationella nivån i Svenska kyrkan. Styrelsen konstaterar vidare, att det varken finns ekonomiska eller verksamhetsmässiga skäl att överväga någon avveckling av verksamheten vid Ansgarsliden. Styrelsen anser, att vad som begärdes av 1997 års ombudsmöte nu är uppfyllt och att verksamheten i Sigtuna nu bör få arbetsro att arbeta vidare utifrån den förbättrade situationen. Kyrkostyrelsens avsikt är att noga följa utvecklingen och att arbeta vidare med de rekommendationer som utredningen gett om Svenska kyrkans utbildningsbehov på nationell nivå.

Bakgrund

    Den omdelbara bakgrunden till Kyrkostyrelsens skrivelse är 1997 års ombudsmötes beslut om att SFRV:s styrelse årligen skall lämna en redogörelse för utvecklingen vid kurs- och konferensanläggningen Ansgarsliden i Sigtuna samt den verksamhet som bedrivs där av Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum (SKUC) och av Svenska kyrkans Utbildnings AB (SKUAB), (OO 1997:503). Till såväl 1998 som 1999 års ombudsmöten har därför SFRV:s styrelse lämnat redogörelser för den ekonomiska utvecklingen liksom av planerade och genomförda åtgärder för att förbättra den ekonomiska situationen. Detta skedde genom skrivelserna StSkr 1998:504 samt StSkr 1999:503, kap.2.

    Vid 1997 års ombudsmöte förelåg en motion med en hemställan om att SFRV:s engagemang i SKUC, direkt eller via SKUAB, skulle avvecklas snarast, senast inom ett år (OMot 1997:515). Organisationsutskottet delade inte motionärens uppfattning utan ansåg, att den av SKUAB för utskottet redovisade målsättningen att kurs- och konferensverksamheten skulle bli självbärande inom två år borde avvaktas innan Ombudsmötet tog någon ställning till den fortsatta verksamheten, (OO 1997:503). Ombudsmötet följde utskottets hemställan och avslog motionen, men begärde att SFRV:s styrelse till 1998 och 1999 års ombudsmöten skulle lämna redogörelse för den ekonomiska utvecklingen enligt ovan.

    Till 1998 års ombudsmöte föreslog SFRV:s styrelse, att hos Kyrkofondens styrelse och i enlighet med de riktlinjer som beslutats av Ombudsmötet ansöka om ett engångsbelopp om högst 35 miljoner kronor för att möjliggöra en sanering av ekonomin inom Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum och Svenska kyrkans Utbildnings AB, (StSkr 1998:504). Skrivelsen behandlades av ekonomiutskottet, (OEo 1998:502). Med bifall till ekonomiutskottets hemställan beslutade Ombudsmötet i enlighet med styrelsens förslag, men med följande tillägg:

¨ Eventuella tillskott av medel till Stiftelsens Svenska krykans utbildningscentrum skall ges genom ränte- och amorteringsfria lån med säkerhet i fastigheten.

¨ Sådana lån skall vara villkorade av att de i SKUC huvudsakligen används till att lätta skuldbördan.

¨ Efter erhållet tillskott kvarstår de principiella ställningstaganden som Ombudsmötet gjorde 1997 (OO1997:503).

    Till 1999 års ombudsmöte redovisade styrelsen genom en skrivelse de åtgärder för ekonomisk sanering som utförts i enlighet med Ombudsmötets beslut år 1997, (StSkr 1999:503, kap. 2). Med anledning av skrivelsen hemställdes i en motion, att Ombudsmötet som sin mening skulle tillkännage att inga dolda eller öppna subventioner från kyrkliga beslutsorgan hädanefter skulle ges till SKUC och SKUAB, OMot 1999:504. I enlighet med ekonomiutskottets hemställan, (OEo 1999:501), beslutade Ombudsmötet att avslå motionen.

Utskottet

Vad som begärdes av 1997 års ombudsmöte ifråga om noggrann ekonomisk uppföljning av utvecklingen vid Svenska kyrkans utbildningscentrum och Svenska kyrkans utbildningsaktiebolag har Kyrkostyrelsen fullföljt genom de åtgärder för sanering som utfördes under 1999. Redovisningar har skett till 1998 och 1999 års ombudsmöten. Utskottet konstaterar att resultatet är positivt och att verksamheten vid Ansgarsliden nu bör få arbetsro att utvecklas vidare.

    De stora krav som ibland ställs på att en verksamhet skall vara självbärande kan inte drivas in absurdum vilket ibland skett i debatten om Ansgarsliden. Om Svenska kyrkans högsta beslutande organ har fattat beslut om att driva en kurs- och konferensanläggning inkluderande en folkhögskola kräver det uthållighet och resurser. Stiftens gårdar och folkhögskolor i likhet med församlingars församlingshem utgör fastigheter och lokaler som är en del av prioriterad verksamhet på regional och lokal nivå. Demokratiskt fattade beslut med sådan ekonomisk omfattning som gällt vid Ansgarsliden bör inte ifrågasättas gång på gång utan måste få långsiktig giltighet.

    I den utredning om utbildningsbehoven på nationell nivå i Svenska kyrkan som bifogas Kyrkostyrelsens skrivelse finner utskottet värdefulla resonemang i Kyrkostyrelsens överväganden. Man konstaterar mot bakgrund av denna och tidigare utredningar, att Ansgarsliden inte bör ha en monopolställning vad gäller ansvaret för utbildningar på nationell nivå utan bör utgöra en resurs bland andra.

    Utskottet har i sitt yttrande över Mål och Rambudgeten för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2001-2003, framhållit det pedagogiska utvecklingsarbetet som centralt i det pågående och framtida formandet av Ansgarsliden som ett av den nationella nivåns pedagogiska centra med möjligheter till nära samverkan mellan Kyrkokansliets och Ansgarslidens personella resurser. Utskottet menar, att i likhet med vad som redan sker när den nationella nivån ger uppdrag utlagda till andra anordnare, t. ex. diakoniinstitutioner, Ansgarsliden bör erhålla ett tydligt uppdrag att bedriva pedagogiskt utvecklingsarbete för nationell nivå och därtill erhålla erforderliga ekonomiska medel.

Hemställan

Utskottet hemställer beträffande Svenska kyrkans utbildningscentrum i Sigtuna, m.m.

att Kyrkomötet bifaller KsSkr 2000:8

Uppsala den 18 maj 2000

På kyrkolivsutskottets vägnar

Gerd Gullberg-Johnson

        Martin Fogelberg

Närvarande: Gerd Gullberg-Johnson, ordförande, Vanja Björsson, Lars Rydje, Irene Pierazzi, Ann-Charlotte Svensson, Per-Åke Axelsson, Bengt Gustafsson, Sigvard Härnring, Margareta Holmberg, Björn-Eric Carlsson, Alf G Johansson, Åke Utterberg, Roland Johansson, Anna Lundblad Mårtensson, Kerstin Zetterberg.

Biskop Lars-Göran Lönnermark har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageTable Of ContentsNext Page


TillbakaUpp