Budgetutskottets betänkande
2000:4
Verksamhetsberättelse för Svenska kyrkans centralstyrelse för år 1999

B 2000:4

I detta betänkande behandlar utskottet den av Kyrkostyrelsen överlämnade skrivelsen KsSkr 2000:2 Verksamhetsberättelse för Svenska kyrkans centralstyrelse för år 1999.

I samband med behandlingen har utskottet haft tillfälle att ställa frågor till generalsekreteraren Leni Björklund, ekonomichefen Helén Ottosson-Lovén, Kyrkostyrelsens första och andra vice ordföranden Levi Bergström och Stina Eliasson samt revisorerna Gunborg Engman-Ericsson (ordf), Jan-Olof Lindberg (aukt), Ingemar Åhs och Barbro Ingwall.

Verksamhetsberättelsen

Verksamhetsberättelsen innehåller följande avsnitt:

1. Centralstyrelsens sammansättning, organisation m.m.

2. Centralstyrelsens utredningar och kommittéer

3. Samrådsorgan och representation

4. Remisser och yttranden

5. Svenska kyrkan inför 2000

6. Verksamheten i övrigt

7. Svenska kyrkans författningssamling

8. Svenska kyrkans utredningar

9. Ekonomi

Till verksamhetsberättelsen har årsredovisning för Svenska kyrkans centralstyrelse med Centrala kollektkontot fogats.

Utskottet har med intresse tagit del av denna verksamhetsberättelse. Utskottet ser ingen anledning till att göra något större påpekande, men konstaterar med oro att nivån på insamlade – och därmed även de förmedlade – kollekterna över en femårsperiod har sjunkit. Utskottet har utöver detta inget mer att tillägga, utan föreslår Kyrkomötet att lägga verksamhetsberättelsen för Svenska kyrkans centralstyrelse för år 1999 till handlingarna.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att kyrkomötet med godkännande lägger Centralstyrelsens verksamhetsberättelse och årsredovisning för år 1999 med tillhörande bilagor till handlingarna.

Uppsala den 18 maj 2000

På budgetutskottets vägnar

Suzanne Fredborg

Shirin Ahlbäck

Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Lars Starkerud, Ann-Marie Nilsson, Håkan Engström, Christina Mårtensson, Ingemar Öberg, Sten Johansson, Lennart Dahlin, Görel Bohlin, Bengt Olof Dike, Peter Hemminger, Joakim Svensson, Yngve Kalin, Ann Berg och Birger Palo.

Biskop Rune Backlund har deltagit i utskottets överläggningar.