Budgetutskottets betänkande
2000:2

B 2000:2

Till budgetutskottet har för beredning hänvisats Redogörelse för Kyrkostyrelsens behandling av kyrkomötets och ombudsmötets ärenden (KsSkr 2000:4).

I skrivelsen hemställs

att Kyrkomötet med godkännande lägger Kyrkostyrelsens redogörelse för behandlingen av kyrkomötets och ombudsmötets ärenden till handlingarna.

Skrivelsen

Kyrkostyrelsen har med denna skrivelse till Kyrkomötet berett väg för ett nytt sätt att redovisa de uppdrag som kyrkomöte och ombudsmöte överlämnat till dåvarande Centralstyrelsen och SFRV:s styrelse.

Tidigare år har dessa uppdrag redovisats dels i Centralstyrelsens verksamhetsberättelse, dels i styrelsen för SFRV:s verksamhetsberättelse. I de fall ett uppdrag hanterats via annan nämnd, styrelse eller råd har detta redovisats i respektive verksamhetsredogörelse, bilagd styrelsen för SFRV:s verksamhetsberättelse.

Kyrkostyrelsen har beslutat att från och med år 2000 lämna Kyrkomötet en redogörelse för behandlingen av kyrkomötets och ombudsmötets ärenden i en samlad separat skrivelse. Skrivelsen är ett uttryck för Kyrkostyrelsens samlade övergripande ansvar för verksamheten på Svenska kyrkans nationella nivå.

I skrivelsen behandlas totalt 44 öppna eller under det gångna året avslutade ärenden i kronologisk ordning från 1989 års ombudsmöte och framåt. I de fall ett ärende under det gångna året fortfarande varit öppet redovisas uppdragets nu aktuella handläggning.

Utskottet menar att Kyrkostyrelsens initiativ att i en särskild skrivelse sammanställa de ärenden som inkommit från kyrkomöte och ombudsmöte är positivt. Denna form gör det betydligt enklare att följa upp ett ärendes handläggning och status. Samtidigt är utskottet bekymrat över att en ansenlig mängd av de ärenden som redovisas fortfarande är öppna. I vissa fall är detta oproblematiskt medan de i andra fall reser frågor kring vad som kan uppfattas som en rimlig handläggningstid.

Utskottet har vid sin behandling av skrivelsen noterat att det ärende som överlämnades till Centralstyrelsen med anledning av KMot 1998:4 om värdigt omhändertagande av och begravning av foster i samband med 1998 års Kyrkomöte ej finns med i förteckningen. Som svar på fråga 1999:2 vid fjolårets Kyrkomöte framhölls att ärendet handläggs av Församlingsnämnden och Svenska Kyrkans församlingsförbund och att arbetet skall avslutas under våren 2000. Utskottet menar att även detta ärende borde ingått i skrivelsen.

Budgetutskottet har också uppmärksammat handläggningen av det angelägna ärendet att via utredning analysera regelsystemen för Kyrkofonden. Utskottet ser fram emot den skrivelse som kommer att föreläggas 2001 års Kyrkomöte efter det att Kyrkofondens styrelse gjort nämnda analys.

Möjligen finns även andra ärenden som borde ingå i en fullständig förteckning men detta är f.n. oklart. Med dessa påpekanden ser emellertid utskottet fram emot nästa års skrivelse.

Budgetutskottet tillstyrker därmed Kyrkostyrelsens skrivelse.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att Kyrkomötet med godkännande av Kyrkostyrelsens behandling av från kyrkomöte och ombudsmöte inkomna ärenden lägger redogörelsen till handlingarna.

Uppsala den 18 maj 2000

På budgetutskottets vägnar

Suzanne Fredborg

Dag Hedin

Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Lars Starkerud, Ann-Marie Nilsson, Håkan Engström, Christina Mårtensson, Ingemar Öberg, Sten Johansson, Lennart Dahlin, Görel Bohlin, Bengt Olof Dike, Peter Hemminger, Joakim Svensson, Yngve Kalin, Ann Berg, Birger Palo.

Biskop Rune Backlund har deltagit i utskottets överläggningar.