Översynen av kyrkans böcker

Just nu pågår en översyn av några av Svenska kyrkans gudstjänstböcker: kyrkohandboken, evangelieboken och bönboken. Förslag har arbetats fram och skickats ut på remiss. På Kyrkostyrelsens uppdrag har en sammanställning av remissvaren gjorts som presenterades under Kyrkomötet i september.

I uppdraget för kyrkohandbokens musikdel ingick även att ta fram kompletterande gudstjänstmusik med enkel, folklig och glad karaktär. På många håll i landet pågår intensivt arbete med nya mässor i olika genrer. Kyrkohandboksgruppen menar att det inte är rimligt att välja ut några enstaka av dessa att lägga in i kyrkohandboken, utan att det ska finnas en större frihet att använda material som tas fram lokalt.

I en motion till Kyrkomötet begärs att uppdraget att ta fram kompletterande gudstjänstmusik med enkel, folklig och glad karaktär inte ska vara avslutat i och med att kyrkohandboksarbetet är avslutat, utan att Kyrkostyrelsen måste välja ett annat sätt att fullgöra uppdraget. Kyrkomötet biföll motionen.

Motion till Kyrkomötet 2001:27 av Erna Arhag om utökad tid för arbete med handboks- och evanglieboksförslag

Motion till Kyrkomötet 2001:85 av Glenn Håkansson m.fl. om Kyrkomötets behandling av förslag till revidering av kyrkans böcker

Motion till Kyrkomötet 2001:107 av Gunnar Prytz om kompletterande mässmusik

Gudstjänstutskottets betänkande 2001:4 Översynen av kyrkans böcker