Svenska kyrkans församlingsstatistik

Svenska kyrkan arbetar med att göra församlingsstatistiken, med bland annat antalet medlemmar, gudstjänstbesök och kyrkliga handlingar, tillgänglig på Internet. Kyrkomötet har därför avslagit en motion med samma intention. Även insamlingen av uppgifterna vill motionären ska ske elektroniskt. Detta arbete är under utveckling.

Det finns planer på att vart tredje år göra ett specifikt studium av Svenska kyrkans frivilligarbete. Därför avslog Kyrkomötet en motion som handlade om att se över vilken församlingsstatistik som samlas in, så att den skulle ge en tydligare bild av frivillig verksamhet i kyrkan.

Motion till Kyrkomötet 2001:8 av Sven Håkansson om Svenska kyrkans statistikformulär för församlingsstatistik

Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:3 Svenska kyrkans församlingsstatistik

Svenska kyrkans församlingsstatistik Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:3