Minoriteternas fortsatta ställning i Svenska kyrkan

De som inte accepterar kvinnors och mäns lika möjligheter att vigas till och fullgöra uppdrag inom kyrkans vigningstjänst är i minoritet. Svenska kyrkan måste, enligt Läronämnden, som öppen folkkyrka eftersträva enhet i mångfalden och ge uttryck åt denna enhet i gudstjänsten. Kyrkostyrelsen har nu fått i uppdrag av Kyrkomötet att ta initiativ till samtal som ett led i ett arbetet för fördjupad delaktighet.

Motion till Kyrkomötet 2001:9 av Yngve Kalin om minoriteternas fortsatta ställning i Svenska kyrkan

Ekumenikutskottets betänkande 2001:6 Minoriteternas fortsatta ställning i Svenska kyrkan

Minoriteternas fortsatta ställning i Svenska kyrkan Ekumenikutskottets betänkande 2001:6