Domkapitlets delegationsrätt

Många av de ärenden som domkapitlen hanterar kräver snabba beslut. Det kan gälla att förklara sökande till olika tjänster behöriga eller yttra sig över sökanden. Ett sätt att förbättra arbetssituationen på domkapitlen, skulle vara att öka rätten att delegera beslutsfattandet. Flexiblare sammanträdesplanering kan vara ett annat.

Därför har Kyrkomötet gett Kyrkostyrelsen uppdraget att utreda domkapitlens arbetsmöjligheter, särskilt när det gäller att kunna delegera ärenden.

Motion till Kyrkomötet 2001:10 av Karl-Johan Nilsson om domkapitlets delegationsrätt

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:4 Domkapitlets delegationsrätt

Domkapitlets delegationsrätt Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2001:4