Alla helgons dag

Alla helgons dag behöver inte återgå till att ligga den 1 november och vara allmän helgdag, enligt Kyrkomötet. En motion om att Svenska kyrkan ska verka för detta har därför avslagits.

Motionären hänvisar bland annat till det ökade firandet av Halloween, som ger Svenska kyrkan en utmaning i att tydliggöra innebörden av den kyrkliga allhelgonadagen. Kyrkomötet menar att detta är en angelägen uppgift för Svenska kyrkan, men att en ändring i fråga om vilken dag vi firar inte skulle tydliggöra vårt gemensamma kulturarv eller våra kyrkliga dagar. Att fira Allhelgonahelgen under ett veckoslut ger dessutom förutsättningar för dem som vill resa till annan ort och besöka anhörigas gravar.

Motion till Kyrkomötet 2001:93 av Iréne Pierazzi om alla helgons dag som allmän helgdag

Gudstjänstutskottets betänkande 2001:7 Alla helgons dag

Alla helgons dag Gudstjänstutskottets betänkande 2001:7