7. Kyrkostyrelsens slutsatser beträffande samlevnadsfrågor

Med stöd av vad som ovan har anförts föreslår Kyrkostyrelsen att följande åtgärder vidtas.

Kyrklig ordning för välsignelse över partnerskap

Kyrkostyrelsen får utfärda en ordning för välsignelse av partnerskap att använda i församlingarna. Innan ordningen fastställs bör synpunkter inhämtas från domkapitlen. I enlighet med vad som anges i kyrkoordningen skall det ske samråd med Biskopsmötet innan Kyrkostyrelsen fattar sitt beslut. Arbetsmaterialet Kyrklig akt för partnerskap och därmed sammanhängande frågor, som presenterades för Kyrkomötet 2004, bör ligga till grund för beslutet om en ordning för välsignelse över ingånget partnerskap. När tillräckliga erfarenheter har vunnits bör det ske en utvärdering av ordningen.

Konstateranden beträffande homosexuella i kyrkan

Kyrkostyrelsen instämmer i Teologiska kommitténs förslag att Kyrkomötet bör göra vissa konstateranden i frågor kring homosexuella i kyrkan där det råder stor enighet inom Svenska kyrkan. Hit hör vissa av de slutsatser som gjordes i samtalsdokumentet Homosexuella i kyrkan. Enligt Kyrkostyrelsen skulle enigheten kring dessa frågor markeras ytterligare genom att följande konstateranden bejakas av Kyrkomötet:

- Det är uteslutet att fördöma den homosexuella personen eller att skuldbelägga den homosexuella orienteringen.

- Kyrkan skall aktivt motverka diskriminering av personer på grund av sexuell orientering.

- Svenska kyrkan bör inte sanktionera eller driva en organiserad verksamhet i syfte att ”bota” homosexuella från deras läggning.

- Homosexuell orientering, eller ett liv i partnerskap, är inte ett motiv för att vägras vigning till kyrklig tjänst.

Fortsatt teologisk reflektion kring samlevnadsfrågorna

Teologiska kommittén har sedan Kyrkomötet 2002 i uppdrag att bredda och fördjupa frågor kring homosexuella i kyrkan genom att lyfta in närliggande frågor i sammanhanget. Som ett första led i arbetet anordnade kommittén som framgått ovan en hearing om Kärlek, samlevnad och äktenskap i september 2004. Med utgångspunkt från vad som kom fram under denna hearing har kommittén utarbetat förslag till direktiv för den fortsatta teologiska bearbetningen av samlevnadsfrågor.

Det är angeläget att den teologiska bearbetningen kommer igång i sådan tid och tilldelas sådana resurser att den fortlöpande kan ge vägledning åt Biskopsmötet och Kyrkostyrelsen kring ställningstaganden i frågor som kommer att föranledas av den statliga utredningen om ny äktenskapslagstiftning. Av direktiven till den statliga utredningen framgår att denna utredning skall vara avslutad inom två år. Kyrkostyrelsen har därför i april 2005 beviljat ekonomiska medel för att den teologiska bearbetningen skall kunna komma igång redan i juli 2005 med hjälp av extern teologisk expertis samt fastställt direktiv för den teologiska bearbetningen. Arbetet kommer att koordineras av Teologiska kommittén.

Insatser för att stödja barn och familj

Kyrkostyrelsen har för avsikt att återkomma med dels en vidare teologisk bearbetning av frågor kring barn och familj, dels förslag till hur kyrkan kan möta de oroande tendenser som här har uppmärksammats. Det kan röra sig inom fält som barn- och ungdomsarbete, undervisning, forskning, familjerelationer, familjerådgivning eller samtalsgrupper, samtalsstöd till barn, påverkan av samhällsutvecklingen och lobbying, diakonala insatser, arbete bland flyktingfamiljer och flyktingbarn. En bedömning kommer att göras av behov av olika insatser och vilka prioriteringar som bör göras.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page