Bilaga 1
Kostnader för Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum i Sigtuna och Svenska kyrkans Utbildning AB
Bakgrund
Omfattande utredningar och beskrivningar av Svenska kyrkans engagemang i SKUC och SKUAB har dokumenterats och redovisats för Kyrkomötet (och tidigare ombudsmötet). Bland annat genom skrivelserna StSkr 1998:504 samt KsSkr 2000:8 med anknutna betänkanden och beslut. För bakgrundsmaterial hänvisas därför till dessa.
Sammanfattningsvis talas i dessa skrivelser om behov och möjligheter till samordning och samverkan av utvecklings- och utbildningsfrågor för hela Svenska kyrkan samt SKUC:s och SKUAB:s förutsättningar och förmåga att utgöra denna resurs. Ett stort utrymme lämnas till ekonomiska aspekter, varför också redovisning av från Svenska kyrkan nedlagda resurser framgår för perioden 1986–1999.
I StSkr 1998:504 understryks behovet av en ekonomisk sanering av verksamheten, i första hand föranledd av hög skuldsättning i samband med om- och tillbyggnaden av den så kallade Västergården. Västergården var del i en satsning som genomfördes i början av 90-talet för att kunna erbjuda en bättre och mer komplett verksamhet. Ombudsmötet beslutade om ekonomisk sanering av verksamheten i enlighet med skrivelsens förslag och styrelsen för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet (SFRV) ansökte från den statliga Kyrkofonden om ett engångsbelopp till SKUC. Bidraget utgick under 1999 i tre delar – SKUC erhöll ett villkorat lån om 30 miljoner kronor, SKUAB erhöll 2 miljoner kronor som villkorat aktieägartillskott och 3 miljoner kronor som villkorat lån. SKUAB återbetalade lånebeloppet under 2002.
I KsSkr 2000:8 redovisades såväl en utredning kring utbildningsbehov och samordning inom Svenska kyrkan som det verksamhetsmässiga och ekonomiska läget inom SKUC och SKUAB med utgångspunkt i situationen efter den genomförda saneringen. Kyrkostyrelsen konstaterade att den ekonomiska saneringen vid SKUC och SKUAB nu hade fullföljts och att ekonomin var i balans. Det fanns vare sig ekonomiska eller verksamhetsmässiga skäl att överväga någon avveckling av verksamheten vid Ansgarsliden. Verksamheten i Sigtuna ansågs behöva få utvecklas vidare utifrån den förbättrade ekonomiska situation som åstadkommits.
Bedömningen byggde dels på de ekonomiska förutsättningar som åstadkommits genom stöd från den statliga Kyrkofonden, dels på det allmänna konjunkturläget som rådde i Sverige vid tiden och prognoserna för utbildningsbehov internt inom Svenska kyrkan samt på den externa marknaden för kurser och konferenser.
Verksamheten efter år 2000
Svenska Kyrkans Utbildning AB (SKUAB)
Under perioden 2000-2003 redovisade SKUAB positiva resultat. Verksamheten bedrevs enligt de intentioner som bland annat bekräftades genom Kyrkomötets bejakande av KsSkr 2000:8. För hela Svenska kyrkan tillhandahölls och genomfördes med god efterfrågan bland annat kurser för kyrkvaktmästare, församlingsvärdinnor och expeditionspersonal. Andra exempel på av SKUAB genomförda arrangemang och kurser fanns inom områden som kyrkorätt och ekumeniska relationer. Anläggningen var, och strävade i ökande grad mot att vara, en kontaktyta också mot externa kunder i förhållande till Svenska kyrkan. Exempel finns på företag som vid upprepade tillfällen valde Ansgarsliden just på grund av den unika koppling till själslig omvårdnad som kunde erbjudas på anläggningen.
Mot slutet av perioden blev det emellertid tydligt att de framtida ekonomiska utsikterna inte var så stabila som tidigare förväntats. Den främsta och drivande orsaken till detta var att den allmänna ekonomiska konjunkturen föll i en djup svacka efter år 2000, vilket direkt avspeglades på marknaden för hotell, kurser och konferenser. Situationen förvärrades i samband med den 11 september 2001, då terrorhandlingarna i USA fick omedelbara konsekvenser för resandet även i Sverige. Tillsammans med en hårdnande konkurrens, överetablering och prispress på hotell och konferensmarknaden, inte minst i Stockholmsområdet, reviderades därför de ekonomiska prognoserna under 2003. Det fanns behov av aktieägartillskott för att säkerställa bolagets fortsatta existens.
Under 2003 fördes därför samtal mellan Kyrkostyrelsen och bolaget. I dessa samtal blev det tydligt att grunden för bolagets framtida verksamhet inte var hållbar utan ägartillskott. Kyrkostyrelsen bedömde att kostnaderna för en nationell utbildningsanläggning översteg behoven. Vikten av och viljan att söka en lösning för fortsatt folkhögskoleverksamhet i Sigtuna betonades särskilt av Kyrkostyrelsen i dessa samtal.
I konsekvens med detta beslutade bolagets styrelse att verksamheten skulle avvecklas. I samråd med ägaren togs ställning till ordnad avveckling av verksamheten framför konkurs. En ordnad avveckling kunde genomföras genom att Kyrkostyrelsen utfärdade en kapitaltäckningsgaranti genom vilka åtaganden gentemot personal, myndigheter och leverantörer säkrades. Beviljandet av kapitaltäckningsgaranti om 7,5 miljoner kronor beslutades av Kyrkostyrelsen den 11 december 2003. Av den beslutade garantin har totalt 6,6 miljoner kronor ianspråktagits per 2004-12-31.
Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum i Sigtuna (SKUC)
Förutsättningarna för stiftelsens folkhögskoleverksamhet har sedan om- och tillbyggnaden av Västergården varit intimt förknippad med möjligheterna till externa hyresintäkter. Sedan 1997 har lokalerna hyrts av SKUAB, som i ett försök att renodla SKUC:s verksamhet ansvarat för den kyrkliga och externa kurs- och konferensverksamheten. Som dominerande hyresgäst har SKUAB:s verksamhet därmed varit absolut nödvändig för anläggningens ekonomiska bärkraft. Avvecklingen av SKUAB:s verksamhet innebar därför även en omprövning av SKUC:s verksamhet.
För att hantera de omställnings- och avvecklingskostnader som de förändrade förutsättningarna innebar ansökte styrelsen för SKUC hos Kyrkostyrelsen om en kapitaltäckningsgaranti på 5 miljoner kronor. En sådan garanti beviljades den 11 december 2003. I samband därmed förband sig SKUC:s styrelse att underställa försäljning av fastigheterna Kyrkostyrelsens prövning. Del av garantin (1,3 miljoner kronor) ianspråktogs under 2003.
Styrelsen för SKUC identifierade som sin viktigaste uppgift att garantera folkhögskolans fortlevnad. Under oförändrade former skulle det vara en omöjlighet för denna att ensam bära alla kostnader för anläggningen. Styrelsen inriktade sig mot att finna en ny huvudman för folkhögskolan samt att därefter avveckla sina fastigheter.
Frågan om huvudmannaskapet för folkhögskolan löstes genom att den ideella Föreningen Sigtuna folkhögskola från och med den 1 januari 2005 övertog ansvaret. Huvudmän och bildare av föreningen är Svenska Kyrkans Unga, Sigtunastiftelsen och Sensus studieförbund. Folkbildningsrådet godkände den 3 december 2004 en överföring av statsbidraget från SKUC till Föreningen Sigtuna folkhögskola. Två av de tidigare huvudmännen för folkhögskolan, Svenska Kyrkans Unga och Sigtunastiftelsen, står därmed kvar i verksamheten.
Byggnaden Västergården, som ursprungligen var avsedd som elevhem, har sålts av SKUC till Sensus Studiekonsulter AB. Köpeskillingen var 8 miljoner kronor och Kyrkostyrelsen förklarade sig i maj 2004 inget ha att erinra mot försäljningen eller köpeskillingen. Köpeskillingen motiverades av ambitionen att säkra folkhögskolan och dess utbildningar liksom att garantera antagna studenter att slutföra sina utbildningar, trots att detta i förlängningen sannolikt påverkade möjligheterna att erhålla full återbetalning av lämnat lån. Förutom Västergården utnyttjar folkhögskolan fastigheten Ledarinstitutet som sedan tidigare ägs av Svenska Kyrkans Unga.
SKUC bedriver därmed inte längre en egen utåtriktad verksamhet. Aktiviteterna är istället inriktade på översyn och försäljning av stiftelsens tillgångar som huvudsakligen utgörs av de fastigheter på Ansgarsliden som återstår efter försäljningen av byggnaden Västergården. Utfallet av denna försäljning är i dag inte känt. Det är därmed inte möjligt att i nuläget lämna Kyrkomötet besked avseende kostnader för en längre period än fram till och med 2004.
Vid sitt sammanträde den 8 december 2004 beslöt Kyrkostyrelsen, på begäran från styrelsen för SKUC, att förlänga kapitaltäckningsgarantin under hela 2005 till oförändrat belopp. SKUC:s styrelse fortsätter arbetet med försäljning av fastigheterna. Då inriktningen är att området skall upplåtas för bostadsproduktion kommer försäljningsbeloppet troligen att villkoras av utformningen av framtida detaljplan för området.
Ekonomisk redogörelse
De totala kostnaderna för stöd till SKUAB och SKUC uppgår till 18,7 miljoner kronor under perioden 1998–2004, varav utnyttjade kapitaltäckningsgarantier utgör sammanlagt 7,9 miljoner kronor (SKUAB 6,55 miljoner kronor och SKUC 1,35 miljoner kronor). Utöver kapitaltäckningsgaranti har SKUAB erhållit totalt 5 miljoner kronor i villkorat aktieägartillskott under 1998 och 1999. Tidigare, 1986–1997, uppgick stödet till SKUC till 39,9 miljoner kronor, varav 5,35 miljoner kronor utgick från den statliga Kyrkofonden. Till SKUAB gavs villkorade aktieägartillskott om 2,5 miljoner kronor under 1997.
För perioden 1986–2004 har SKUAB därmed fått kapitaltillskott från ägaren om sammanlagt 14,1 miljoner kronor och SKUC har erhållit stöd med 41,1 miljoner kronor. Hänsyn har därvid ej tagits till möjligheten av att beviljat lån om 30 miljoner kronor återbetalas vilket är avhängigt utfallet av den pågående avvecklingen av stiftelsens tillgångar.
I text och tabeller nedan redovisas kända kostnader för perioden 1986–2004, dvs. en totalbild inkluderande även sådana kostnader som redan redovisats till Kyrkomötet (och tidigare ombudsmötet). Redovisningen är uppdelad efter de två juridiska enheterna SKUAB och SKUC.
Svenska Kyrkans Utbildning AB (SKUAB)
Bolaget bildades 1997 och ett totalt belopp om 14,1 miljoner kronor har lämnats från Svenska kyrkans nationella nivå fram till år 2004. Denna summa inkluderar utnyttjad del av given kapitaltäckningsgaranti för ordnad avveckling av verksamheten.
SKUAB är per 2004-12-31 vilande med en begränsad mängd väl dokumenterade fordringar och skulder, alla kända till belopp och förfallotidpunkt. Per bokslutsdagen har hänsyn därför kunnat tas till detta vid beräkning av behovet av ianspråktagande av kapitaltäckningsgaranti. Av den givna kapitaltäckningsgarantin om 7,5 miljoner kronor kommer totalt 6,6 miljoner kronor att ianspråktas. Bedömningen är att återstående 0,9 miljoner kronor ej kommer att tas i anspråk.
Vid 2005 års taxering beräknas föreligga ett ackumulerat taxerat underskott om cirka 14 miljoner kronor. Latent skattefordran uppgår därmed till cirka 3,9 miljoner kronor. Denna kan utnyttjas om en vinstgivande skattepliktig verksamhet placeras i bolaget av Svenska kyrkan på nationell nivå.
Av tabelluppställningen nedan framgår detaljer. I denna kan bland annat konstateras att ägarens stöd för bolagets verksamhet varit stort under startperioden. Från år 2000 har resultatet, till stor del på grund av tidigare stöd, varit positivt. År 2002 amorterade SKUAB det lån om 3 miljoner kronor som gavs år 1999. Genom beslutet om avveckling av verksamheten uppstod kostnader som bolaget ej kunde bära. Kapitaltäckningsgaranti har lämnats för ordnad avveckling och ianspråktogs år 2003 och 2004 med totalt 6,6 miljoner kronor.
Tabell 1. Lämnade tillskott till SKUAB under perioden 1997–2004 (tkr)
Period
|
Tillskott till bolaget
|
Lån/ amortering
|
Totalt
|
Kommentar
|
1997
|
2 523
|
|
2 523
|
Villkorat aktieägartillskott.
|
1998
|
3 000
|
|
3 000
|
Villkorat aktieägartillskott.
|
1999
|
2 000
|
3 000
|
5 000
|
Villkorat aktieägartillskott 2 000 tkr samt
ränte- och amorteringsfritt lån 3 000 tkr.
|
2002
|
|
-3 000
|
-3 000
|
Återbetalning av det ränte- och amorteringsfria lånet från 1999.
|
2003-4
|
6 551
|
|
6 551
|
Ianspråktagen del av kapitaltäckningsgaranti.
|
Totalt
|
14 074
|
0
|
14 074
|
|
Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum i Sigtuna (SKUC)
Stiftelsen bildades 1986 och ett totalt belopp om 41,2 miljoner kronor har efter detta lämnats som bidrag från Svenska kyrkan på nationell nivå. Se tabelluppställning nedan för mer detaljer. Beloppet inkluderar utnyttjad kapitaltäckningsgaranti om 1,35 miljoner kronor fram till och med 2004-12-31. Av uppställningen framgår att stödet, förutom utnyttjad del av kapitaltäckningsgarantin samt lånet om 30 miljoner kronor år 1999, i sin helhet har lämnats under perioden 1986–1997.
Av Kyrkostyrelsens ursprungligen beslutade kapitaltäckningsgaranti om 5 miljoner kronor har totalt 1,35 miljoner kronor ianspråktagits per 2004-12-31. Huruvida ytterligare ianspråktagande behöver ske avgörs i samband med att försäljningen av fastigheterna avslutas och det ekonomiska utfallet av detta blir känt. Avvecklingen av verksamheten i SKUC pågår och de ekonomiska konsekvenserna av denna är därför ej fullt ut kända idag utan förutses tidigast kunna bedömas under 2006. De kostnader som redovisas i denna skrivelse motsvarar därför perioden 1986–2004. För perioden 2005-01-01 och framåt redovisas istället fordringar som Svenska kyrkans nationella nivå har på SKUC. Kyrkostyrelsen har för avsikt att inom ramen för sin årliga rapportering till Kyrkomötet återkomma så snart fakta är kända.
Kyrkostyrelsen konstaterar att de belopp som lämnats i stöd skett mot bakgrund av den efterfrågade och värdefulla verksamhet som bedrivits på Ansgarsliden. Däribland kan särskilt nämnas Svenska kyrkans grundkurs och profilutbildning mot Församlingspedagogik. Detta är utbildningsprofiler som fortsatt kommer att bedrivas inom ramen för Föreningen Sigtuna folkhögskola. Satsningen på verksamhet inom ramen för SKUC har givit konkreta resultat i form av utbildning och utveckling samt varit ett uttryck för förhoppningar och visioner om en gemensam utbildningsinstitution i Svenska kyrkan.
Tabell 2. Lämnade bidrag till SKUC under perioden 1986–2004 (tkr)
Period
|
Anslag/ garantier
|
Lån/ amortering
|
Ränta
|
Totalt
|
Kommentar
|
1986-1996
|
34 489
|
|
|
34 489
|
Redovisat i StSkr 1998:504.
|
1997
|
5 350
|
|
|
5 350
|
Från Kyrkofonden, avgångspensioner vid SKUC.
|
1999
|
|
30 000
|
|
30 000
|
Efter ombudsmötesbeslut och ansökan hos Kyrkofonden beviljas villkorat lån om 30 000 tkr.
|
2001
|
914
|
|
-914
|
0
|
Verksamhetsbidrag på motsvarande nivå som räntekostnad för villkorat lån.
|
2001
|
|
300
|
|
300
|
Räntebärande lån för renovering av elevhem 2002-12-01 -- 2004-12-31.
|
2002
|
1 545
|
|
-1 557
|
-12
|
Verksamhetsbidrag på motsvarande nivå som räntekostnad för villkorat lån samt ränta på lån från 2001.
|
2003
|
1 650
|
|
-1 661
|
-11
|
Verksamhetsbidrag på motsvarande nivå som räntekostnad för villkorat lån samt ränta på lån från 2001.
|
2003
|
1 348
|
|
|
1 348
|
Utnyttjad kapitaltäckningsgaranti.
|
2004
|
1 650
|
-300
|
-1 663
|
-313
|
Verksamhetsbidrag på motsvarande nivå som räntekostnad för villkorat lån samt ränta och amortering av lån från 2001.
|
Totalt
|
46 946
|
30 000
|
-5 795
|
71 151
|
|
Fordran
|
|
-30 000
|
|
-30 000
|
Se avsnitt nedan.
|
Totalt
|
46 946
|
0
|
-5 795
|
41 151
|
|
Fordran på SKUC
Svenska kyrkan på nationell nivå har en fordran på SKUC om 30 miljoner kronor med säkerhet i stiftelsens fastigheter. Den avser det villkorade lån som gavs efter Kyrkomötesbeslut 1999. Osäkerhet föreligger avseende SKUC:s möjlighet att återbetala hela detta belopp. Avgörande för betalningsförmågan är det slutliga försäljningsvärdet av stiftelsens fastigheter.
Kyrkostyrelsen avser att återrapportera de slutliga ekonomiska konsekvenserna inom ramen för den normala årsrapporteringen till Kyrkomötet.   
|