Tillsyns- och
Internationell kriskommission

TU 2005:9

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2005:86 med förslag om Kyrkomötet skall uppdra åt presidiet att tillkalla en internationell kommission för att granska Svenska kyrkans lära som den kommer till uttryck på nationell nivå. Utskottet konstaterar att det inte stämmer med den ansvarsfördelning som finns i kyrkoordningen att ge ett uppdrag av detta slag till presidiet. Vidare pekar utskottet på att Svenska kyrkan i sitt uppdrag att för vår tid tolka och gestalta evangeliet står i dialog med många andra kyrkor. Utskottet ser inget behov av några särskilda åtgärder härutöver och föreslår därmed avslag på motion 2005:86.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2005:86.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2005:86 av Fredrik Sidenvall m.fl. Internationell kriskommission

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt presidiet

1. att kalla Svenska kyrkans systerkyrkor i våra grannländer Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ryssland (Ingermanländska evangelisk-lutherska kyrkan), Danmark och Norge att utse någon av sina biskopar, väl förtrogen med luthersk lära och kyrkoliv, att bilda en internationell kriskommission som skall granska Svenska kyrkans lära som den kommer till uttryck på nationell nivå och sakligt bedöma i vilket förhållande den står till den Heliga Skrift och till Svenska kyrkans bekännelseskrifter.

2. att inom tre år från dess formande av denna internationella kriskommission begära utlåtande om Svenska kyrkans lutherska och allmänkyrkliga identitet.

3. att av kommissionen begära råd och riktlinjer för hur det som brister kan åtgärdas och förtydligas.

4. att avsätta 100 000 kr för kriskommissionens arbete budgetåren 2006, 2007, 2008, 2009.

Utskottet

Bakgrund

Som en del av den världsvida kyrkan deltar Svenska kyrkan i teologiska samtal och överläggningar med många andra kyrkor. Det gäller både i vidare ekumeniska sammanhang och inom ramen för Lutherska världsförbundet. Ett exempel på ett sammanhang där de flesta av de evangelisk-lutherska kyrkorna i våra grannländer finns med är Borgågemenskapen. När Kyrkomötet den 24 augusti 1994 antog Borgå-deklarationen innebar det att Svenska kyrkan tillsammans med övriga kyrkor inom gemenskapen uttalade bl.a. följande:

Vi erkänner varandras kyrkor som kyrkor tillhöriga Jesu Kristi ena, heliga, allmänneliga och apostoliska kyrka och i sanning delaktiga i hela Guds folks apostoliska uppdrag;

Vi erkänner, att Guds ord rent förkunnas i alla våra kyrkor, och att dopets och nattvardens sakrament rätt förvaltas;

Vi erkänner, att alla våra kyrkor delar samma bekännelse av den apostoliska tron.

Till de förpliktelser som Svenska kyrkan genom Kyrkomötets beslut gått in under hör bl.a.

att dela ett gemensamt liv i uppdrag och tjänst, att be för och med varandra och att dela våra resurser;

att normalt inbjuda varandras biskopar att delta i handpåläggningen vid biskopsvigning som tecken på kyrkans enhet och kontinuitet;

att åstadkomma lämpliga former för kollegialt och konciliärt rådslag vad gäller avgörande frågor om tro och kyrkoordning, liv och tjänst;

att uppmuntra till rådslag mellan representanter för våra kyrkor och underlätta undervisning och idé- och informationsutbyte i teologiska och pastorala angelägenheter;

Flertalet av de kyrkor som nämns i första punkten i beslutsförslaget i motion 2005:86 tillhör Borgågemenskapen. Det gäller Estniska evangelisk-lutherska kyrkan, Den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, Den evangelisk-lutherska kyrkan i Lettland, Den evangelisk-lutherska kyrkan i Litauen och Norska kyrkan.

Överväganden

Utskottet vill först ta upp den formella frågan till vem Kyrkomötet kan ge uppdrag av det slag som föreslås i motion 2005:86. I motionen föreslås att Kyrkomötet skall ge ett omfattande uppdrag som innefattar kontakter med andra kyrkor till Kyrkomötets presidium. Enligt 10 kap. 4 § kyrkoordningen företräder Kyrkostyrelsen trossamfundet Svenska kyrkan och styrelsen är Kyrkomötets beredande och verkställande organ. Ett beslut om ett uppdrag till Kyrkomötets presidium på det sätt som föreslås i motionen stämmer därmed inte med den ansvarsfördelning som finns i kyrkoordningen.

I inledningstexten till kyrkoordningens första avdelning om Svenska kyrkan som evangelisk-lutherskt trossamfund sägs bl.a. följande:

Kyrkans lära formuleras genom den teologiska reflektionen över vad tron och bekännelsen innebär. Det är en uppgift för enskilda kristna och kyrkan att i varje tid på nytt leva sig in i trons djup och klargöra dess innebörd.

När Svenska kyrkan, liksom varje annan kyrka, fullgör uppdraget att i sin tid och på sin plats tolka och gestalta evangeliet sker detta inte isolerat från andra kyrkor. Svenska kyrkan ingår i förpliktande ekumeniska gemenskaper såsom Borgå-gemenskapen, Kyrkornas världsråd och Lutherska världsförbundet. På det sättet står Svenska kyrkan i dialog med många andra kyrkor. Utskottet menar att det saknas anledning att härutöver göra en framställan till vissa av våra systerkyrkor av det slag som föreslås i motion 2005:86. Motionen bör därför avslås.

Uppsala den 30 september 2005

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

Gunnar Edqvist

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Ingrid Emanuelson, Göte Karlsson, Sigvard Raask, Kerstin Linder, Christina Schnackenburg, Anna-Lena Forsdahl, Alf Sigling, Hans-Olof Andrén, Carina Etander Rimborg, Marianne Kronbäck, Åke Blomqvist och Lisbeth Göranson.

Biskoparna Anders Wejryd och Christina Odenberg har deltagit i utskottets överläggningar.

Previous PageAlla betänkandenNext Page