Svenska kyrkan, Pressmeddelanden
Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut
Sök
 

Organisationsutskottets betänkande
2005:12
Friare församlingstillhörighet

Kyrkomötet

O 2005:12

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas två motioner som syftar till en friare församlingstillhörighet. Utskottet föreslår att motionerna avslås, men uppdrar åt Kyrkomötets presidium och Kyrkostyrelsen att under kommande kyrkomöte anordna ett seminarium för att belysa frågan. Till betänkandet fogas två reservationer.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att

1. avslå motion 2005:45.

2. avslå motion 2005:70.

3. med anledning av motion 2005:45 uppdra åt Kyrkomötes presidium i samråd med Kyrkostyrelsen att till 2006 års kyrkomöte ta fram ett förslag till ett seminarium kring församlingstillhörigheten för att ytterligare belysa frågan.

Redogörelse för ärendet

Motionerna

Motion 2005:45 av Susann Torgerson m.fl., Friare församlingstillhörighet

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att framlägga förslag till regler för församlingstillhörighet som innebär att det blir möjligt för en person att tillhöra en annan församling än folkbokföringsförsamlingen.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att påkalla förhandlingar med regeringen med syfte att ändra den del av lagen om Svenska kyrkan som erfordras för att det skall bli möjligt för en person att tillhöra en annan församling än den församling där vederbörande är folkbokförd.

Motion 2005:70 av Anette Lundqvist Larsson och Christina Schnackenburg,

Fri församlingstillhörighet

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att hos riksdagen begära att lagen om Svenska kyrkan ändras så att det blir möjligt för medlemmar i Svenska kyrkan att själva få besluta vilken församling de vill tillhöra.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att föreslå ändringar i kyrkoordningen med anledning av detta.

Läronämnden

Läronämnden har yttrat sig över motionerna 2005:45 och 2005:70. Yttrandet Ln 2005:3y är fogat till betänkandet som bilaga 1.

Utskottet

Bakgrund

Frågan om församlingstillhörighet och möjligheten att ge den enskilde en större frihet att själv få bestämma vilken församling han eller hon vill tillhöra har behandlats av Kyrkomötet vid en rad tillfällen. På hemställan av detta utskott i betänkande O 2001:2 beslutade 2001 års kyrkomöte att Kyrkostyrelsen skulle tillsätta en utredning med uppgift att förutsättningslöst analysera och klargöra problemen och redovisa konsekvenserna av ett regelsystem som möjliggör en friare församlingstillhörighet.

Som ett resultat av detta beslut överlämnades i början av år 2004 till Kyrkostyrelsen utredningsbetänkandet Rörlig församlingstillhörighet – modeller och konsekvenser (SKU 2004:1). I betänkandet redovisas i form av olika modeller flera möjligheter att ändra bestämmelser i kyrkoordningen som rör församlingstillhörigheten. Modellerna sträcker sig från bibehållande av nuvarande förhållanden till kyrkotillhörighet utan församlingstillhörighet.

En av modellerna behandlar fritt val av församling. Den som vill skall kunna välja att tillhöra en annan församling än folkbokföringsförsamlingen. När det gäller konsekvenserna av denna modell pekar utredningen på bl.a. följande (SKU 2004:1 sid. 112):

Det står klart att det inte är möjligt att enbart genom ändringar i kyrkoordningen införa denna modell. Det krävs ändringar i föreskrifterna i lagen om Svenska kyrkan om tillhörighet till den församling där man är bosatt. Detta väcker frågor kring den särskilda ställning lagen om Svenska kyrkan har som en grundläggande del av beslutet om ändrade relationer mellan staten och Svenska kyrkan. Det kan noteras att regeringen i prop. 1997/98:116 Staten och trossamfunden – bestämmelser om Svenska kyrkan och andra trossamfund angav att den ”reglering av Svenska kyrkans förhållanden som regeringen har för avsikt att föreslå är inte avsedd att ändras under överskådlig tid”. Detta uttalande avsåg lagen om Svenska kyrkan. En begäran om en förändring i lagen om Svenska kyrkan kan leda till grundläggande diskussioner om denna lag och dess ställning och därmed också om kyrka-statrelationernas utformning.

Under våren 2004 var utredningen föremål för behandling i Kyrkostyrelsen. Vid sammanträdet den 20 april beslöt Kyrkostyrelsen med utgångspunkt från en av de föreslagna modellerna i utredningen att uppdra åt kyrkokansliet att fullfölja arbetet med förslag till ändrade valbarhetsbestämmelser. Efter omröstning beslöt Kyrkostyrelsen den 22 juni att inte lägga fram någon skrivelse till 2004 års kyrkomöte om flyttning av valbarheten vid indirekta val. Sex ledamöter reserverade sig mot beslutet.

Frågan om friare församlingstillhörighet behandlades även vid förra årets kyrkomöte. I betänkande O 2004:4 behandlade detta utskott en motion angående flyttning av valbarhet vid indirekta val. Med hänvisning bl.a. till att de föreslagna bestämmelserna enbart gällde indirekt valda kyrkoråd föreslog utskottet att motionen skulle avslås. Kyrkomötet beslutade i enlighet med utskottets förslag.

I Kyrkostyrelsens skrivelse 2005:1 Mål och rambudget för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2006–2008 reserverar sig en av styrelsens ledamöter mot skrivningen under punkten 1.8.1 Relationerna till staten måste ses över. Reservanten har gjort tillägget att frågan om fri församlingstillhörighet också utgör en sådan fråga som Kyrkostyrelsen under planeringsperioden skall ta upp i samtalen och överläggningarna med staten. Reservanten motiverar sin reservation enligt följande:

Svenska kyrkan på nationell nivå har tidigare utrett förutsättningarna för att öka medlemmarnas möjlighet till en rörlig församlingstillhörighet. Enligt min uppfattning är det viktigt att detta arbete får en fortsättning. En förutsättning är att lag om svenska kyrkan ändras. Därför menar jag att denna fråga måste aktualiseras under planperioden genom fortsatt utredning och i överläggning med staten.

Överväganden

Frågan om friare församlingstillhörighet har diskuterats under en följd av år. Som framgår av bakgrundstexten har frågan ingående behandlats i en utredning som överlämnades till Kyrkostyrelsen under förra året. I de nu aktuella motionerna yrkar motionärerna att Svenska kyrkan skall arbeta vidare med frågan och hos regeringen begära att få till stånd en ändring i lagen om Svenska kyrkan.

Utskottet avstyrker motion 2005:70, då motionen syftar till en fri församlingstillhörighet där medlemmarna själva fritt kan välja vilken församling de vill tillhöra.

Beträffande yrkandena i motion 2005:45 råder det däremot delade meningar inom utskottet. Som skäl för att tillstyrka motionen framförs att Svenska kyrkan bör påkalla förhandlingar med regeringen i syfte att ändra eller att omtolka begreppet bosatt i lagen om Svenska kyrkan. En dylik ändring kan inte anses vara av sådan karaktär att den skulle riskera att lagens ställning såsom ett av grundfundamenten för kyrka-statreformen skulle kunna ifrågasättas. Det är angeläget att territorialprincipen kvarstår och att det finns en klar anknytning till den församling som medlemmen tillhör, men att folkbokföringen inte behöver vara avgörande. Vidare anförs att nuvarande bestämmelser upplevs som ålderdomliga och stelbenta, vilket gör att det finns risk för att många aktiva lämnar kyrkan. Av de skäl som framförs för ett avslag på motionen framgår att territorialprincipen är av stor betydelse och att den utgör grunden för att evangeliet kan predikas över hela landet. Om medlemmarna själva får välja församling kan det få sådana ekonomiska konsekvenser för vissa församlingar att vår folkkyrka får svårigheter att uppfylla kravet på att vara rikstäckande. Dessutom innehåller nuvarande regelverk undantag som möjliggör för medlemmarna att engagera sig inom andra församlingar än där de är folkbokförda. Hela frågan bedöms som så komplex att det är svårt att överblicka alla konsekvenser som ett bifall till motionen skulle medföra.

Utskottet är enigt om att motionerna aktualiserar frågor som är mycket viktiga för kyrkan och att det är angeläget att diskussioner kring dessa frågor kan fortgå. Utskottet föreslår därför att utrymme ges vid kommande kyrkomöte att ingående diskutera frågorna. Mot bakgrund av vad som framkommit ovan föreslår utskottet att motionerna 2005:45 och 2005:70 avslås, samt att Kyrkomötets presidium i samråd med Kyrkostyrelsen med anledning av motion 2005:45 ges i uppdrag att under nästa kyrkomöte anordna ett seminarium kring församlingstillhörigheten för att ytterligare belysa frågan.

Uppsala den 30 september 2005

På Organisationsutskottets vägnar

Evert Josefsson

    Lena Källgren Rommel

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Birgitta Björner, Stellan Johansson, Inger Wernersson, Aina Andersson, Torgny Larsson, Hans G. Erikson, Sven-Olof Karlsson, Kristina Lundgren, Mats Lindblad, Conny Tyrberg, Tomas Forsner, Per Lindberg, Stefan Landmark och Susann Torgerson.

Biskoparna Tony Guldbrandzén och Hans-Erik Nordin har deltagit i utskottets överläggningar.

Reservationer

Reservation 1

Hans G Erikson, Kristina Lundgren och Sven-Olof Karlsson reserverar sig till förmån för förslagen i motion 2005:70.

Reservation 2

Susann Torgerson, Stefan Landmark, Tomas Forsner och Per Lindberg reserverar sig till förmån för förslagen i motion 2005:45.

Läronämndens yttrande

2005:3y

Friare församlingstillhörighet

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motionerna 2005:45 och 2005:70.

Läronämnden hänvisar till sitt yttranden Ln 1996:4, vilket även anförts i Ln 1998:2 och Ln 2001:3. Där anförs bl.a. följande:

Territorialförsamlingsprincipen syftar till att människor lokalt skall ha tillgång till ord och sakrament och därmed vara delaktiga i ett sammanhang, där de kan växa och utvecklas som människor och kristna. Denna territoriella princip är en grundläggande del av vår kyrkas tradition och självförståelse.

Vad som konstituerar den territoriella anknytningen kan dock variera, och samhällsutvecklingen kan framtvinga en omprövning och komplettering av tidigare synsätt och regelverk. Det finns inga teologiska eller läromässiga skäl för att den territoriella principen endast skall grundas i den skattetekniska folkbokföringen. Den bör också kunna kopplas till sådana sakförhållanden som anger lokal samhörighet, t.ex. arbetsplats, studieort eller ort för fritidsboende av regelbundet slag.

Uppsala den 30 augusti 2005

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

      Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd*, biskop Christina Odenberg, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Fredrik Lindström, Jesper Svartvik, Curt Forsbring, Cristina Grenholm och Ann-Cathrin Jarl.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.

Previous PageAlla betänkandenNext Page