Organisationsutskottets betänkande
Stiftsprostar

O 2005:10

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas en motion som syftar till att i kyrkoordningen införa regler om stiftsprostar. Utskottet föreslår att motionen avslås och menar att det i kyrkoordningen inte är lämpligt att införa regler om ytterligare tjänster.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2005:38.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2005:38 av Karl-Gunnar Svensson, Stiftsprostar

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att ta fram uppdrag och riktlinjer för stiftsprostar samt ta fram formuleringar för skrivning i kyrkoordningen om stiftsprostar.

Utskottet

Bakgrund

Frågan om att inrätta tjänster för att minska arbetsbördan för biskopen har behandlats vid tidigare kyrkomöten. På förslag från detta utskott i betänkande O 2000:2 avslog 2000 års kyrkomöte en motion med begäran om att utreda frågan om biträdande biskop i tre namngivna stift. Utskottet motiverade sitt avslagsbeslut med att det saknas grund för en ordning med biträdande biskopar och att kyrkoordningen har gått ifrån ordningen med en biträdande biskop med arbetsuppgifter på delegation.

Även vid 2002 års kyrkomöte diskuterade detta utskott i betänkande O 2002:6 biskoparnas arbetssituation genom att behandla en motion om att inrätta hjälpbiskopar. Utskottet föreslog att motionen skulle avslås och motiverade sitt avslagsbeslut med att frågan om biträdande biskop måste bedömas utifrån den enhetsskapande roll som stiftets biskop har i vår svenska kyrka och att det därmed inte enbart handlar om att minska arbetsbördan för biskopen. Enligt utskottet minskas lämpligen arbetsbördan genom att skapa bättre förutsättningar för en väl fungerande och ändamålsenlig personalorganisation för stiftets verksamhet. Kyrkomötet beslutade i enlighet med utskottets förslag.

Överväganden

Utskottet konstaterar att den i motionen aktualiserade frågan är en angelägenhet för stiften och att det idag finns möjlighet att tillsätta stiftsprostar. Som utskottet erfarit finns det stiftsprostar i vissa stift. Biskopen har möjlighet att uppdra åt kontraktsprostar, domprosten eller andra präster inom stiftet att tjänstgöra i hans eller hennes ställe. Utskottet menar att det är olämpligt att i kyrkoordningen införa regler om ytterligare tjänster. Utskottet föreslår därför att motionen avslås.

Uppsala den 29 september 2005

På Organisationsutskottets vägnar

Evert Josefsson

Lena Källgren Rommel

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Birgitta Björner, Stellan Johansson, Inger Wernersson, Aina Andersson, Torgny Larsson, Hans G. Erikson, Sven-Olof Karlsson, Kristina Lundgren, Mats Lindblad, Conny Tyrberg, Tomas Forsner, Per Lindberg, Stefan Landmark och Susann Torgerson.

Biskoparna Tony Guldbrandzén och Hans-Erik Nordin har deltagit i utskottets överläggningar.

Previous PageAlla betänkandenNext Page