Organisationsutskottets betänkande
Den gemensamma ansvarslinjen

O 2005:7

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas en motion som syftar till att vikten av den gemensamma ansvarslinjen skall betonas i direktiven för demokratiutredningen. Utskottet föreslår att motionen avslås, då det av direktiven redan framgår att utredningen skall behandla denna fråga.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2005:21.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2005:21 av Börje Henriksson, Den gemensamma ansvarslinjen

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att i direktiven för den fortsatta demokratiutredningen betona vikten av att den gemensamma ansvarslinjen i vår svenska folkkyrka vidmakthålles och stärks som ett fundamentalt demokratiskt grundbegrepp.

Utskottet

Bakgrund

Av de av Kyrkostyrelsen den 18 september 2003 fastställda direktiven för utredningen Demokrati och delaktighet i Svenska kyrkan framgår bl.a. följande:

I inledningstexten till kyrkoordningens andra avdelning sägs att kyrkans verksamhet organisatoriskt bärs upp såväl av alla kyrkotillhörigas, och särskilt de förtroendevaldas, ansvarstagande inom den demokratiska organisationen som av ansvarstagandet hos dem som är vigda till uppdragen inom kyrkans vigningstjänst. ” Det är inte två helt särskilda former av ansvar. De förtroendevalda och andra som tillhör kyrkan har tillsammans med dem som innehar vigningstjänsten del i det gemensamma uppdraget att förkunna det kristna budskapet. Tillsammans har de också ansvar för det demokratiska beslutsfattandet och för besluten.” (sid. 1)

När grundläggande frågor om demokrati och delaktighet skall behandlas måste, som redan har framgått, även andra delar av kyrkans organisation och verksamhet finnas med än de som gäller valen och biskoparnas ställning i Kyrkomötet. Svenska kyrkan framträder som församlingar och stift. Svenska kyrkan har också nationella organ och lokalt samverkar många församlingar i samfälligheter. Hur demokratin och delaktigheten skall utformas och förverkligas på de olika nivåerna i kyrkans organisation och i samverkan mellan dessa skall uppmärksammas i arbetet. Enskilda komponenter i organisationen utgör delar av en helhet som bl.a. skall tillgodose olika intressen och balansera delaktighet, makt och inflytande från olika intressenter. Samverkan och ansvarsfördelning i det gemensamma uppdraget mellan förtroendevalda och de som har ett uppdrag inom kyrkans vigningstjänst är av grundläggande betydelse. Detta ger särskilda förutsättningar för demokrati och delaktighet som måste behandlas i utredningsarbetet. (sid. 7)

Utredningsarbetet skulle bedrivas i två etapper. Den första etappen avslutades med att betänkandet Demokratin är en successiv uppenbarelse (SKU 2005:2) lades fram i februari i år. Avsikten med den första etappen har varit att först belysa vissa grundläggande och principiella frågor. I utredningsarbetets andra etapp skall mer konkreta frågeställningar behandlas och förslag till eventuella förändringar i kyrkoordningen läggas fram. Utredningsarbetet beräknas vara klart under hösten 2007.

Det kan noteras att frågan om ansvarsfördelningen mellan kyrkoråd och kyrkoherde behandlades av detta utskott vid 2003 års kyrkomöte i betänkande O 2003:6. Utskottet avslog motionen då frågan skulle komma att ingå i demokratiutredningens arbete. Som motivering för sitt avslag angav utskottet bl.a. följande:

Utskottet välkomnar utredningens ambitioner och utgår ifrån att utvecklingen kring de frågeställningar som motionären önskar förtydligade i kyrkoordningen fortlöpande kommer att följas. Det är viktigt att det ständigt och på alla nivåer sker reflektioner om innebörden i det gemensamma uppdraget och det delade ansvaret samt att attityder och värderingar bearbetas.

Även vid förra årets kyrkomöte diskuterade detta utskott demokratifrågor. I betänkande O 2004:2 behandlade utskottet en motion med förslag om att det skulle tillsättas en parlamentarisk utredning om Svenska kyrkans demokratiska uppbyggnad i framtiden. Motionärerna menade att det var önskvärt att åstadkomma en stabil situation där både anställda, valda och övriga frivilliga vet vilka arbetsförutsättningar som gäller. Utskottet föreslog att motionen skulle avslås då de i motionen aktualiserade frågorna skulle komma att behandlas av demokratiutredningen. Vid motionens behandling i plenum biföll Kyrkomötet ett under överläggningen framlagt förslag att uppdra åt Kyrkostyrelsen att till årets kyrkomöte lägga förslag till en ny utformning av de förtroendevalda styrorganen på nationell nivå.

Överväganden

Utskottet delar den uppfattning som kommer till uttryck i motionen att samverkan och ansvarsfördelningen i det gemensamma uppdraget mellan förtroendevalda och dem som har ett uppdrag inom kyrkans vigningstjänst är av central betydelse för vår kyrka. Utskottet konstaterar att det av direktiven för demokratiutredningen framgår att denna för kyrkan grundläggande fråga ger särskilda förutsättningar för demokrati och delaktighet och därför måste behandlas av utredningen. Utskottet föreslår därför att motionen avslås.

Uppsala den 29 september 2005

På Organisationsutskottets vägnar

Evert Josefsson

Lena Källgren Rommel

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Birgitta Björner, Stellan Johansson, Inger Wernersson, Aina Andersson, Torgny Larsson, Hans G. Erikson, Sven-Olof Karlsson, Kristina Lundgren, Mats Lindblad, Conny Tyrberg, Tomas Forsner, Per Lindberg, Stefan Landmark och Susann Torgerson.

Biskoparna Tony Guldbrandzén och Hans-Erik Nordin har deltagit i utskottets överläggningar.

Previous PageAlla betänkandenNext Page