Kyrkolivsutskottets betänkande
Jourhavande präst

Kl 2005:5

Sammanfattning

Utskottet behandlar i detta betänkande motion 2005:20 om Jourhavande präst. Eftersom det pågår ett projekt inom Avdelningen för utbildning, forskning och kultur som ska ge en samlad bild av verksamheten och förslag till fortsatt organisation anser utskottet att innehållet i motionärernas förslag är tillgodosett. Utskottet föreslår därför att Kyrkomötet avslår motionen.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2005:20

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2005:20 av Börje Henriksson m.fl., Jourhavande präst – 112

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag möjliggöra att Jourhavande präst – 112 organiseras av Svenska kyrkan och drivs som riksprojekt.

Utskottet

Bakgrund

Under förra årets kyrkomöte behandlades telefonsjälavården Jourhavande präst delvis i Kyrkolivsutskottets betänkande 2004:6, Samordning av information om Jourhavande präst. Vid denna tidpunkt hade generalsekreteraren helt nyligen gett Avdelningen för utbildning, forskning och kultur ett uppdrag att göra en inventering av den själavårdsverksamhet som Jourhavande präst utgör, varför motionen i frågan avslogs. I sina överväganden underströk utskottet behovet av en samlad bild så att en reflektion kan äga rum och ett utvecklingsarbete fortsätta. I bakgrundstexten i betänkandet finns en mindre beskrivning av hur arbetet ser ut i dag.

Ett projekt pågår och den arvoderade projektledarens uppdrag är att kartlägga hur telefonjoursverksamheten är organiserad i dag i Svenska kyrkan samt att analysera hur den fungerar och vilka erfarenheter som finns. Utifrån detta skall det utformas förslag om hur ett gemensamt ansvarstagande för verksamheten skulle kunna se ut i framtiden. De frågor som belyses inom projektet är kvalitet, kompetens, organisation och effektivitet. Erfarenheter från de nordiska grannländerna kommer också att inhämtas på samma sätt som från Svenska kyrkans finska telejour och andra telejourer i Sverige. Med utgångspunkt från insamlat material, utförd analys och stiftens viljeyttring kommer en vision och ett förslag för framtiden att presenteras inkluderande möjlig ansvarfördelning mellan olika nivåer inom kyrkan och andra intressenter. I november 2005 skall projektet avslutas.

Överväganden

Inom Avdelningen för utbildning, forskning och kultur pågår redan ett projekt som ska ge en samlad bild av den själavårdande verksamheten Jourhavande Präst. Detta projekt förväntas bli ett viktigt bidrag till det fortsatta utvecklingsarbetet framöver utifrån de erfarenheter som kommer att redovisas och den analys som kommer att göras. I slutrapporten som skall presenteras i slutet på året ska det också finnas förslag om hur ett gemensamt ansvar för verksamheten skulle kunna se ut. Utskottet föreslår därför att motionen avslås.

Uppsala den 29 september 2005

På Kyrkolivsutskottets vägnar

Göran Åberg

Marie Nordström

Närvarande: Göran Åberg, ordförande, Vanja Björsson, Lars Rydje, Margareta Carlenius, Rolf Forslin, Bo Lennart Anbäcken, Margareta Holmberg, Johan Lothigius, Solveig Thorkilsson, Karin Perers, G. Olof Kjellström, Per-Henrik Bodin, Joakim Svensson, Torsten Josephsson och Kerstin Zetterberg.

Biskop Caroline Krook och biskop Lennart Koskinen har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageAlla betänkandenNext Page