Kyrkolivsutskottets betänkande
Utökad ledamotsinformation

Kl 2005:4

Sammanfattning

Utskottet behandlar i detta betänkande en motion 2005:73 om utökad Internetinformation om Kyrkomötets ledamöter. Då utskottet konstaterar att utvecklingsarbete pågår på kyrkokansliet med att se över hela Svenska kyrkans nationella nivås elektroniska kommunikation föreslår utskottet att Kyrkomötet avslår motionen.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2005:73.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2005:73 av Seth Henriksson, Utökad ledamotsinformation – på frivillig väg

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utöka Internetinformationen om ledamöterna.

Utskottet

Bakgrund

På kyrkokansliets informationsavdelning pågår ett utvecklingsarbete för att se över hela nationella nivåns webbverksamhet så att den på ett bättre sätt än i dag svarar mot de kommunikativa behoven och den av Kyrkostyrelsen år 2004 antagna kommunikationsplattformen. En beskrivning av utvecklingsarbetets omfattning och inriktning återfinns i utskottets betänkande Kl 2005:11.

Det pågående arbetet med att se över hela nationella nivåns webbverksamhet stöds av den av 2004 års kyrkomöte beslutade Mål och rambudget för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2005–2007 (KsSkr 2005:1). I skrivelsen anges beträffande detta arbete:

Under de gångna åren har ett omfattande utvecklingsarbete bedrivits för att på bästa sätt utnyttja de möjligheter som nya verktyg för elektronisk kommunikation ger. Denna satsning på elektronisk kommunikation, främst via webben, kommer att fortsätta under planeringsperioden.

Fokus i detta utvecklingsarbete ligger på helhetssyn och samordning snarare än på enskilda lösningar. Något särskilt uppdrag att utarbeta en formell policy avseende ledamotsinformation ingår därför inte i planen. Kyrkomötets webbplats omfattas av översynen.

Det är redan i dag möjligt att som förtroendevald eller anställd i Svenska kyrkan ansluta sig till Kyrknätet och få en adress enligt principen förnamn.efternamn @svenskakyrkan.se, alternativt funktion@svenskakyrkan.se. Flera av Kyrkomötets ledamöter har redan sådana adresser via sin församling eller via sitt stift. Det torde inte möta några hinder att kyrkomötesorganisationen ansluter de ledamöter som så önskar till Kyrknätet.

Utifrån drivkraften att föra en samlad avsändarkommunikation inom Svenska kyrkan anger gällande policy att domänen ”svenskakyrkan.se” skall stå för sig själv. Separata förled av typen ”km” skall enligt avsändarpolicyn inte användas.

Överväganden

Utskottet bejakar motionärens syfte med motionen att öka tillgängligheten och informationen på Internet om Kyrkomötets ledamöter. Utskottet konstaterar att ett omfattande utvecklingsarbete redan pågår på kyrkokansliets informationsavdelning med att se över hela nationella nivåns webbverksamhet så att den på ett bättre sätt än i dag svarar mot de kommunikativa behoven och den av Kyrkostyrelsen antagna kommunikationsplattformen. Utskottet anser därför inte att det finns någon anledning att tillstyrka motionen.

Utskottets förhoppning är att informationen om Kyrkomötets ledamöter på Internet kompletteras med exempelvis e-postadresser samt uppgifter om uppdrag på Svenska kyrkans nationella nivå. Detta anser utskottet skulle kunna genomföras i samband med att ledamöterna fotograferas i början på den nya mandatperioden nästa år.

Utskottet konstaterar vidare att det finns en fara i att genomföra det förslag till åtgärder som motionären föreslår i sin motion att det till varje ledamots namn skapas en länk där ledamoten på frivillig basis själv ansvarar för att mata in uppgifter om sig själv av relevans för uppdraget. Det skulle kunna skapa särskilda problem rörande vem som är ansvarig för att publicerad information är korrekt och aktuell.

Uppsala den 29 september 2005

På Kyrkolivsutskottets vägnar

Göran Åberg

Marie Schött

Närvarande: Göran Åberg, ordförande, Vanja Björsson, Lars Rydje, Margareta Carlenius, Rolf Forslin, Bo Lennart Anbäcken, Margareta Holmberg, Johan Lothigius, Solveig Thorkilsson, Karin Perers, G. Olof Kjellström, Per-Henrik Bodin, Joakim Svensson, Torsten Josephsson och Kerstin Zetterberg.

Biskoparna Caroline Krook och Lennart Koskinen har deltagit i utskottets överläggningar.

Previous PageAlla betänkandenNext Page