Kyrkolivsutskottets betänkande
Förstärkning av kyrkans högskolearbete

Kl 2005:3

Sammanfattning

Utskottet behandlar i detta betänkande motion 2005:62 om förstärkning av arbetet bland studenter. Frågan om resurser och arbetssätt i den förändrade högskolan bearbetas redan i ett pågående nationellt projekt som har till uppgift att utreda kyrkans uppdrag på högskolan. Det blir ett stöd för stift och församling som ytterst bär ansvaret för uppgiften. Därför föreslår utskottet att Kyrkomötet avslår motionen.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2005:62.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2005:62 av Britta Olinder, Förstärkning av arbetet bland studenter

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att på lämpligt sätt verka för att förstärka kyrkans arbete bland studenter.

Utskottet

Bakgrund

I dagens läge går cirka 80 000 personer per år vidare från gymnasieskolan till högskolan. Enligt Statistiska centralbyrån fanns drygt 337 400 studenter sammanlagt registrerade på högskolan höstterminen 2004. Andelen studenter i samhället har ökat kraftigt på senare år. Även universitet och högskolor har förändrats och kan i större utsträckning komma att öppna sig för samverkan och dialog med t.ex. Svenska kyrkan. I tidskriftsserien Mitt i församlingen 2002:6, Värderingar och mognad, nytt möte mellan kyrka och högskola finns flera tänkvärda röster från företrädare från både kyrka och högskola. Materialet kan användas som underlag för reflektion i Svenska kyrkan för att skapa beredskap för högskolans snabba utveckling och nya behov.

I dag finns cirka 60 högskoletjänster i Svenska kyrkan, flera av dessa är på deltid. På webbplatsen Portalen för kyrkan i högskolan, www.kyrkanihogskolan.se finns varje ”högskolekyrka” och deras verksamhet presenterad. Organisatoriskt är högskolearbetet knutet till den församling där högskolan är belägen, medan medarbetarna är anställda av antingen församling eller stift. Arbetet sker oftast ekumeniskt.

Arbetsgruppen för Svenska kyrkans högskolearbete utses av Nämnden för kyrkolivets utveckling. Den driver och utvecklar högskolearbetet och samverkar med Frikyrkliga högskolekommittén i bl.a. genomförandet av grundutbildningar för nya medarbetare och en gemensam fortbildningsvecka varje år.

År 2004 beslutade Nämnden för kyrkolivets utveckling om ett projekt för att utreda kyrkans uppdrag på högskolan. Ett av skälen till detta är den förändrade situationen på högskolan som ett kraftigt ökat antal högskoleplatser innebär. Projektet skall kartlägga kyrkornas högskoleverksamhet, och hur den relateras till olika nivåer i Svenska kyrkan samt till de kristna studentrörelserna. Det skall också ge ett bidrag till teologisk reflektion över kyrkans roll och uppgift efter den förändring som inträtt mellan stat och kyrka och den nya kyrkoordningen. I oktober 2005 skall en slutrapport från projektet lämnas till Nämnden för kyrkolivets utveckling med förslag till åtgärder som rör målsättning för verksamheten. Det skall också finnas förslag till eventuella förändringar på nationell, stifts- och församlingsnivå gällande organisation, anställningsform och kompetensutveckling för medarbetarna i högskolearbetet.

Överväganden

Det arbete som kyrkan bedriver på högskolan är ett viktigt uppdrag som ryms inom stiftens och församlingarnas ansvarsområden. I de församlingar där det finns en högskola skall arbetets utformning och omfattning beaktas i församlingsinstruktionerna och aktualiseras kontinuerligt utifrån de snabba förändringar som sker inom högskolan och i mötet med studenterna.

Eftersom det redan finns ett nationellt utredningsuppdrag på Avdelningen för utbildning, forskning och kultur som ska redovisas senare i år kan inte utskottet tillstyrka motionärens önskemål. I detta projekt ingår frågan om omfattning och inriktning av kyrkans insatser på högskolan till stöd för det fortsatta utvecklingsarbetet.

Uppsala den 29 september 2005

På Kyrkolivsutskottets vägnar

Göran Åberg

Marie Nordström

Närvarande: Göran Åberg, ordförande, Vanja Björsson, Lars Rydje, Birgitta Lindén, Rolf Forslin, Paul Trossö, Margareta Holmberg, Johan Lothigius, Solveig Thorkilsson, Karin Perers, G. Olof Kjellström, Per-Henrik Bodin, Joakim Svensson, Torsten Josephsson och Kerstin Zetterberg.

Biskop Caroline Krook och biskop Lennart Koskinen har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageAlla betänkandenNext Page