Gudstjänstutskottets betänkande
Riter för avgörande skeden i livet

G 2005:6

Sammanfattning

Betänkandet behandlar motion 2005:64 som lyfter fram människors behov av riter i avgörande skeden i livet. Utskottet föreslår att motionen avslås.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motionen 2005:64

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2005:64 av Britta Olinder, Riter för avgörande skeden i livet

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att vid ett fortsatt arbete med Kyrkohandboken beakta människors behov av riter och välsignelser i avgörande skeden i livet.

Läronämnden

Läronämnden har yttrat sig över motion 2005:64 (Ln 2005:13y). Yttrandet bifogas som bilaga 1.

Utskottet

I kyrkoordningens 17 kapitel Gudstjänstliv står i inledningstexten:

Gudstjänsten är hela församlingens gåva och uppgift. Alla i församlingen är kallade att delta i gudstjänsten och komma med sina erfarenheter och livsfrågor till det gemensamma mötet med Gud. Kyrkorådet och kyrkoherden har gemensamt ansvar för gudstjänstlivets utformning och utveckling. Prästen, kyrkomusikern, kyrkovärdarna och den gudstjänstfirande församlingen gestaltar tillsammans varje enskild gudstjänst.

2003 behandlades i Gudstjänstutskottet Mot 2003:51 Kan ”barnvälsignelse” i stället för dop vara rätt i en sekulariserad tid? av Nils-Arne Rehnström och Mot 2003:78 Tacksägelse för ett barn av Eva Nyman. Läronämnden skrev i sitt yttrande Ln 2003:21y över motionerna följande:

Läronämnden noterar att behovet av livstolkande riter har ökat markant. Många av dessa bör utformas kontextuellt i människors omedelbara livssituation. Av dem som är anställda i pastoral tjänst krävs lyhördhet och förmåga att gestalta meningsskapande uttryck där Kyrkans tro och människors exstentiella upplevelse tolkas i ritens form. Läronämnden konstaterar att åtskilliga riter och handlingar därför inte kan eller bör formuleras i av kyrkan antagna böcker.

Överväganden

Att människors innersta sårbarhet kommer till uttryck i många av de avgörande skedena i livet är utskottet väl medvetet om och vill därför understryka att sådana tillfällen bör hanteras med största respekt och integritet. Det är lika viktigt menar utskottet att fundera över vilka riter vi bör reglera och vilka som bör gå under det pastorala ansvaret och kompetensen i det lokala sammanhanget. När vi möter människor som står i särskilda skeden i livet kräver det en känslighet som inte låter sig regleras i en kyrkohandbok. Därför föreslår utskottet att motionen avslås.

Uppsala den 29 september 2005

På Gudstjänstutskottets vägnar

Alve Svensson

Xiomara von Börtzell

Närvarande: Alve Svensson, ordförande, Ulla-Britt Emanuelsson, Timmy Leijen, Britt Andersson, Carina Hallesten Hansson, Evy Åberg, Mats Hagelin, Glenn Håkansson, Jan-Olof Grönlund, Anders Åkerlund, Tomas Lång, Lisbet Båfält, Lars Ekblad, Lena Petersson och Christina Holmgren.

Biskoparna Martin Lind och Erik Aurelius har deltagit i utskottets överläggningar.

Läronämndens yttrande

2005:13y

Riter för avgörande skeden i livet

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motion 2005:64.

Läronämnden hänvisar till sitt yttrande 2003:21:

Läronämnden noterar att behovet av livstolkande riter har ökat markant. Många av dessa bör utformas kontextuellt i människors omedelbara livssituation. Av dem som är anställda i pastoral tjänst krävs lyhördhet och förmåga att gestalta meningsskapande uttryck där kyrkans tro och människors existentiella upplevelse tolkas i ritens form. Läronämnden konstaterar att åtskilliga riter och handlingar därför inte kan eller bör formuleras i av kyrkan antagna böcker.

Uppsala den 30 augusti 2005

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Bo Larsson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd*, biskop Christina Odenberg, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Fredrik Lindström, Jesper Svartvik, Curt Forsbring, Cristina Grenholm och Ann-Cathrin Jarl.

Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.

Previous PageAlla betänkandenNext Page