Gudstjänstutskottets betänkande
Gudstjänster på nationaldagen

G 2005:7

Sammanfattning

I motion 2005:72 av Torsten Josephsson och Seth Henriksson föreslås att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att utarbeta ordningar för gudstjänster på nationaldagen. Utskottet ser i stället nationaldagen som ett tillfälle då olika ordningar för firande kan utvecklas och föreslår att motionen avslås.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2005:71.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2005:71 Gudstjänster på nationaldagen den 6 juni av Torsten Josephsson och Seth Henriksson

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utarbeta förslag till ordningar och bibeltexter för gudstjänster på Sveriges nationaldag den 6 juni.

Utskottet

Bakgrund

Riksdagen beslutade den 1 december 2004 att nationaldagen den 6 juni blir allmän helgdag från och med 2005. I sitt yttrande över det utredningsförslag som låg bakom beslutet poängterade Kyrkostyrelsen: ”Svenska kyrkan ställer sig inte bakom beslutet att nationaldagen den 6 juni skall få ställning som allmän helgdag.” Då statsministern i sin regeringsförklaring den 14 september 2004 meddelat att ett beslut om nationaldagen som allmän helgdag var att vänta, kom diskussionen under hösten 2004 i första hand att handla om vilken av de allmänna helgdagarna som skulle tas bort som kompensation för den nya helgdagen.

I motion 2004:44 av Nils Gårder föreslogs Kyrkomötet besluta att uppdra till Kyrkostyrelsen att, i det fall riksdagen beslutar att annandag pingst inte skall vara allmän helgdag, utreda om och i sådant fall hur huvudgudstjänst fortsatt skall firas på annandag pingst samt överväga vilka förändringar av evangelieboken en eventuell förändring av helgdagsfirandet bör föranleda. I Gudstjänstutskottets betänkande G 2004:4 citeras dels kyrkoordningens regler för gudstjänstlivet och vilka som är kyrkoårets helg- och högtidsdagar, dels förordet till evangelieboken där det konstateras att kyrkoåret sedan kyrkans äldsta tid innehållit firningsdagar som inte varit arbetsfria.

I Kyrkostyrelsens skrivelse till Kyrkomötet, KsSkr 2005:11 Förslag till ändringar i kyrkoordningen föreslås att annandag pingst med anledning av att denna dag inte längre är allmän helgdag övergår till att i kyrkoåret bli kyrklig högtidsdag utan att vara helgdag.

I sin argumentation till statsmakterna har Kyrkostyrelsen, redan i en skrivelse till regeringen den 19 december 2001 bejakat det positiva i det förnyade nationaldagsfirande som vuxit fram de senaste åren. Kyrkostyrelsen konstaterar att nationaldagen har ett stort värde som samlande dag för vårt land och att det lokala firandet på många håll sker i samverkan med Svenska kyrkans församlingar, ibland även förlagt till församlingskyrkan. I Kyrkostyrelsens yttrande över betänkandet Nationaldagen – ny helgdag (SOU 2004:45) betonas detta åter:

Kyrkostyrelsen ser positivt på det stärkta nationaldagsfirandet, som vuxit fram under de senaste åren och att detta kan markera den 6 juni som en samlande dag för vårt land men avstyrker att denna görs till helgdag. Genom en sådan reform avhänder sig samhället möjligheten att t.ex. ungdomar genom skolan gemensamt manifesterar dess innehåll. Många gånger sker firandet idag i samverkan med lokala församlingar i Svenska kyrkan. För yrkesverksamma torde den föreslagna helgdagen inte sällan komma att ägnas resor och rekreation. Status som helgdag torde således i folkmedvetandet faktiskt försvåra en ytterligare etablering av den 6 juni som Sveriges nationaldag.

I Kyrkostyrelsens skrivelse till årets kyrkomöte, KsSkr 2005:10 En liten bönbok har nationaldagen för första gången fått sin särskilda plats i bönboken med bön nr 114.

Överväganden

Gudstjänstutskottet poängterar att gudstjänstfirandet i våra församlingar inte bör vara reglerat med färdiga ordningar för alla tillfällen. Nationaldagen den 6 juni firas redan idag på många platser med gudstjänster eller andra sammankomster där Svenska kyrkan medverkar. Utskottet vill peka på att tillfällen som dessa ger möjligheter för variation och flexibilitet i utformning och innehåll.

I utskottets betänkande G 2005:1 En liten bönbok finns förslag på två böner som är särskilt ämnade för nationaldagen.

Genom att dela erfarenheter, konkreta material och, såväl teologiska som praktiska, reflektioner med varandra kan församlingarnas medarbetare stimulera förnyelse- och utvecklingsarbetet. Då den så kallade gudstjänstbanken för närvarande inte är tillgänglig finns det anledning att än mer ivrigt söka olika vägar för erfarenhetsutbyte.

En aspekt av ett eventuellt firande av nationaldagen är reflektionen kring vad som firas denna dag. Det är rimligt att när en ny allmän helgdag införs på detta sätt blir firningsobjektet Sverige med vår rikedom av kulturer och religioner.

Gudstjänstutskottet menar att för firandet av nationaldagen måste nya traditioner få växa fram runt om i landet. Gudstjänstutskottet föreslår Kyrkomötet att avslå motion 2005:71.

Uppsala den 29 september 2005

På Gudstjänstutskottets vägnar

Alve Svensson

Lena Bohman

Närvarande: Alve Svensson, ordförande, Ulla-Britt Emanuelsson, Timmy Leijen, Britt Andersson, Carina Hallesten Hansson, Evy Åberg, Mats Hagelin, Glenn Håkansson, Kjell Söderberg, Anders Åkerlund, Tomas Lång, Lisbet Båfält, Lars Ekblad, Lena Petersson och Christina Holmgren.

Biskoparna Martin Lind och Erik Aurelius har deltagit i utskottets överläggningar.

Previous PageAlla betänkandenNext Page