Svenska kyrkan, Pressmeddelanden
Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut
Sök
 

Gudstjänstutskottets betänkande
2005:5
Öppet nattvardsbord

Kyrkomötet

G 2005:5

Sammanfattning

I betänkandet behandlas motion 2005:53 som tar upp frågan om att teologiskt och pastoralt behandla frågan om ett öppet nattvardsbord också för odöpta. Utskottet föreslår att motionen avslås.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att

avslå motion 2005:53.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2005:53 skriven av Johan Linnman och Anders Åkerlund Öppet nattvardsbord

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att teologiskt och pastoralt behandla frågan om ett öppet nattvardsbord också för odöpta och återkomma till Kyrkomötet 2006 med förslag till beslut.

Läronämnden

Läronämnden har yttrat sig över motionen 2005:53 (Ln 2005:11y). Yttrandet bifogas som bilaga 1.

Utskottet

Bakgrund

I Kyrkoordningen 18 kapitel Nattvard står i inledningstexten:

Svenska kyrkan har ett öppet nattvardsbord. Alla som är döpta i Faderns,
Sonens och den heliga Andens namn inbjuds till måltiden.

och i paragraftexten:

2§ Var och en som är döpt får ta emot nattvardsgåvorna.

I Kyrkoordningens 20 kapitel Dop står i inledningstexten:

Dopet är en engångshandling, vid vilken Gud treenig tar upp människan i sin gemenskap och för henne in i sin kyrka och församling.

Svenska kyrkan som folkkyrka

I Kyrkoordningens sjätte avdelning om kyrkotillhörighet står i inledningstexten:

Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka med uppdrag att förmedla evangelium i ord och handling. Kyrkan har rum för alla, för den sökande och tvivlande likaväl som för den trosvisse, för den som har hunnit kortare likaväl som den som hunnit längre på trons väg.

Svenska kyrkan beskrivs som folkkyrka i Kyrkostyrelsens skrivelse KrSkr 2000:1 där den nationella nivåns uppdrag presenteras:

Nya testamentet talar om ”folk” på många olika sätt. Variationen leder tankarna i olika riktningar. Folkkyrka tonar primärt fram som gudstjänstfirande församling. Samtidigt är den kristna församlingen aldrig till för sin egen skull. Kyrkan är folkkyrka också i meningen att den alltid är församling för andra, sänd till sin omvärld, särskilt till människor i samhällets periferi. Andra ord ger associationer till folkkyrkan som gränsöverskridande församling, som folkens församling, ”från skilda länder och språk” (SvPs 361), och som solidarisk församling. Vi skall inte välja mellan betydelserna. Det går inte. Den ena betydelsen glider över i den andra. Men kanske kan betydelsenyanser vara viktiga för vår reflektion över Svenska kyrkans karaktär av just folkkyrka.

Barnkommunion

Frågan om ett nattvardsbord öppet för alla gränsar till frågan om barns tillträde till nattvardsbordet före konfirmationen. Denna fråga aktualiserades vid 1975 års kyrkomöte då en motion 1975:51 föreslog kyrkomötet att besluta att 1968 års kyrkohandbokskommitté skulle få i uppdrag att utreda frågan om barnkommunion och utarbeta ett förslag med tillhörande bestämmelser. Kyrkomötet biföll motionen och kyrkohandbokskommittén fick uppdraget. Uppdraget belv en utvidgning av ett redan tidigare givet uppdrag om att utreda frågan om konfirmanders deltagande i nattvarden före konfirmation. Uppdraget redovisades i samband med förslaget till de kyrkliga handlingarna, SOU 1981:65.

Vid 1979 års kyrkomöte kom frågan upp igen i motion 1979:4 som lyfte frågan om tillträde till nattvarden före konfirmationen. Motionen bifölls. Kyrkomötet anhöll hos regeringen om att nattvardsadmisissionerna i 1942 års bönbok kunde utelämnas. Med detta beslut var hindret för barn eller familjekommunion och konfirmanders tillträde till nattvarden under lästiden undanröjt.

Beredningsutskottet föreskrev att pastorala regler för för barns nattvardsdeltagande bör utarbetas och fastställas av biskoparna. 1980-10-08 fastställdes anvisningar av biskopsmötet. Regleringen som ges i dessa anvisningar bygger på pastors ansvar för gudstjänstlivet. Motion 1982:87 lyfte frågan om en familjegudstjänst med nattvard. Motionen bifölls och kyrkohandbokskommittén fick uppdraget. Efter behandling i kyrkomötet 1986 infördes i Den svenska kyrkohandboken 1986, en ordning för familjemässa.

1987 behandlade kyrkomötet en motion 1986:52 om översyn av gällande regler för barns tillträde till nattvardsbordet. I motionen belyser motionären svårigheterna med att olika församlingar tillämpar olika praaxis i fråga om barn - och familjekommunion. Kyrkomötet uppdrog åt centralstyrelsen att låta kartlägga hittills vunna erfarenheter av barnkommunion i ett material åt församlingarna och att vidta åtgärder i samråd med biskopsmötet så att nu gällande anvisningar revideras utifrån nämnda erfarenheter och utifrån kyrkohandbokens ordning för familjemässa och konfirmationsgudsjtänst. Denna genomfördes 1987 och visade att erfareheterna är övervägande positiva.

En arbetsgrupp tillsatt av biskopsmötet och nämnden för gudstjänstliv och evangelisation utabetade ett förslag till nya riktlinjer för nattvardsdeltagande före konfirmationen, dessa riktlinjer antogs av nämnden för gudstjäsntliv och evangelisation den 5 oktober och av biskopsmötet den 10 oktober 1988.

Överväganden

I Svenska kyrkans tradition är nattvarden de döptas måltid. Därför kan motionen 2005:53 ej tillstyrkas. Vid Svenska kyrkans nattvardsgudstjänster avvisas emellertid ingen som vill delta i kommunionen. I praktiken innebär detta att människor som inte döpts deltar. Detta aktualiseras särskilt i konfirmandarbetet. Samtalen som Svenska kyrkan för med Svenska Missionskyrkan gäller bland annat samma fråga, då Svenska Missionskyrkan här har en annan hållning än Svenska kyrkan.

Utskottet vill understryka vikten av att dop och nattvard hålls samman och kan därför inte tillstyrka någon förändring av Kyrkoordningen som skulle riskera att försvaga dopets ställning.

Hur sakramenten i praktiken förvaltas ligger i den tjänstgörande prästens pastorala ansvar. Det handlar både om att inbjuda till kommunion och att förbereda de ännu icke döpta till dopet.

Uppsala den 30 september 2005

På Gudstjänstutskottets vägnar

Alve Svensson

    Xiomara von Börtzell

Närvarande: Alve Svensson, ordförande, Ulla-Britt Emanuelsson, Timmy Leijen, Britt Andersson, Carina Hallesten Hansson, Evy Åberg, Mats Hagelin, Glenn Håkansson, Kjell Söderberg, Anders Åkerlund, Tomas Lång, Lisbet Båfält, Lars Ekblad, Lena Petersson och Christina Holmgren.

Biskoparna Martin Lind och Erik Aurelius har deltagit i utskottets överläggningar.

Läronämndens yttrande

2005:11y

Öppet nattvardsbord

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motion 2005:53.

Svenska kyrkan står i den allmänkyrkliga tradition, som gällt alltsedan fornkyrkan, att dop och nattvard hör ihop. Oavsett kyrkotillhörighet inbjuds alla döpta till nattvardsbordet. Det skulle strida mot Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära att skilja dop och nattvard åt. Fokus i det pastorala arbetet bör inriktas på hur människor, som ännu ej är döpta, kan inbjudas och förberedas för att ta emot dopet och därmed även nattvardens gåvor.

Uppsala den 30 augusti 2005

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

    Bo Larsson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd*, biskop Christina Odenberg, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Fredrik Lindström, Jesper Svartvik, Curt Forsbring, Cristina Grenholm och Ann-Cathrin Jarl.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.

Previous PageAlla betänkandenNext Page