Nattvardsbord öppet för alla

Till nattvarden i Svenska kyrkan är alla som är döpta välkomna. Eftersom ingen som vill delta i nattvarden avvisas innebär det i praktiken att också den som inte är döpt tar emot nattvarden. Samtidigt är det ett stort pastoralt ansvar att förbereda människor som inte är döpta för att ta emot dopet och nattvarden. En motion föreslår att man ska utreda frågan om nattvarden ska öppnas också för dem som ännu inte är döpta. För Svenska kyrkan hör dop och nattvard ihop och kan inte skiljas åt. Kyrkomötet avslår därför motionen.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2005:53 av Johan Linnman och Anders Åkerlund om öppet nattvardsbord

Gudstjänstutskottets betänkande 2005:5 Öppet nattvardsbord

Öppet nattvardsbord