Konfirmationsersättning

Att konfirmeras ska inte behöva kosta något. Församlingar reglerar mellan sig kostnader för konfirmationsarbete genom en konfirmationsersättning. Vid 2004 års kyrkomöte föreslogs ett system där ersättningen kan regleras i flera steg om en konfirmand väljer att avbryta konfirmationsarbetet efter en viss tid. Förslaget har utretts och i en skrivelse avråder Kyrkostyrelsen från ett sådant system eftersom det är alltför komplicerat. Det räcker med en ersättningsnivå. Kyrkomötet antar skrivelsen.

I en motion föreslås ett förtydligande om vilka moment i konfirmationsgudstjänsten som ska genomföras för att konfirmationsersättning skall betalas mellan församlingarna. Eftersom konfirmationsgudstjänsten är en helhet avslår Kyrkomötet motionen.

Skrivelse/Motion

Kyrkostyrelsens skrivelse 2005:11 om förslag till ändringar i kyrkoordningen