Kollektändamål

Varje år tas ett stort antal kollekter upp i Svenska kyrkans församlingar. Ibland kan varje församling själv välja kollektändamål, andra gånger finns fastställda riks- eller stiftskollekter. I två motioner föreslås att församlingar får större möjlighet att bestämma kollektändamål. En sådan förändring är just nu inte aktuell. Det handlar om en avvägning mellan lokalt engagemang och kyrkans gemensamma åtaganden som också är ett uttryck för kyrkans enhet. Kyrkomötet avslår motionerna.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2005:29 av Seth Henriksson och Per-Henrik Bodin om fler församlingskollekter

Motion till Kyrkomötet 2005:91 av Per Ingvarsson om valfrihet för församlingarna att välja rikskollekt

Ekonomi- och