Stärk gudstjänstlivet och släpp in lekmännen

Kyrkostyrelsen föreslår förändringar i kyrkoordningen i syfte att underlätta för församlingar att få undantag från skyldigheten att fira gudstjänst varje söndag och kyrklig helgdag. En motionär vill avslå en av de föreslagna justeringarna i kyrkoordningen samt öppna upp för fler lekmän. Kyrkomötet bifaller Kyrkostyrelsens skrivelse och avslår den del av motionen som handlar om kyrkoordningen. Däremot instämmer Kyrkomötet med motionären i att det behövs åtgärder för att främja lekmannaförkunnelsen och ger Kyrkostyrelsen i uppdrag att vidta sådana åtgärder.

Skrivelse/Motion

Kyrkostyrelsens skrivelse 2005:11 om förslag till ändringar i kyrkoordningen

Motion 2005:77 av Torgny Larsson om församlingarnas huvudgudstjänster

Organisationsutskottets betänkande 2005:2 Församlingsindelning och församlingsinstruktion