Gallring av digitala ministerialböcker

De digitalt lagrade uppgifterna i de så kallade ministerialböckerna (dopbok, konfirmationsbok, vigselbok och begravningsbok) har hittills gallrats ut senast tio år efter att samtliga uppgifter för respektive bok tagits ut på papper. I en motion föreslås att gallringsbestämmelserna förändras så att uppgifterna kan arkiveras längre. Kyrkomötet anser att detta kan medföra fördelar bland annat när det gäller säkerhet och forskning och bifaller motionens förslag om översyn och eventuell ändring av gallringsbestämmelserna.

Skrivelse/Motion

Motion 2005:60 av Stefan Landmark om gallring av ministerialböcker.

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2005:6 Gallring av digitala ministerialböcker

Gallring av digitala ministerialböcker.

FöregåendeInnehållsförteckningNästa