Bilaga 3. Yttrande över promemorian (Ds 1999:4)
Trossamfunden och totalförsvaret
1999-03-25
Dnr C 1999:11
Kulturdepartementet
103 33 STOCKHOLM
Yttrande över promemorian (Ds 1999:4) Trossamfunden och totalförsvaret
Kulturdep dnr Ku1999/374/Ky
Svenska kyrkans centralstyrelse är en statlig förvaltningsmyndighet under kyrkomötet. Enligt 15 § beredskapsförordningen (1993:242) skall styrelsen leda och samordna den kyrkliga beredskapen i enlighet med vad styrelsen avtalar med kyrkliga kommuner och andra trossamfund. Som anges i promemorian har styrelsen för närvarande avtal med samtliga Svenska kyrkans stift och med ett femtontal andra trossamfund.
Yttrandet ansluter i det följande till promemorians disposition.
5.3 Offentligrättslig reglering av trossamfundens beredskapsförberedelser m.m.
Enligt Centralstyrelsens mening innebär - som också anges i promemorian - de nya relationerna mellan Svenska kyrkan och staten att Svenska kyrkan fortsättningsvis som huvudregel inte bör åläggas eller ta på sig några allmänna samhällsuppgifter, särskilt inte sådana där samhällsuppgifterna skall utövas i förhållande till andra trossamfund. Mot denna bakgrund är det naturligt att lagen om civil beredskap fortsättningsvis inte skall vara tillämplig på Svenska kyrkan och dess organisatoriska delar. Styrelsen har dock ingen erinran mot att Svenska kyrkans skyldigheter att vidta beredskapsförberedelser i fråga om begravningsverksamheten och de kyrkliga kulturminnena blir offentligrättsligt reglerad.
Det nu angivna ställningstagandet innebär inte att Centralstyrelsen menar beredskapsverksamheten vara oviktig eller utan betydelse i förhållande till den kyrkliga verksamheten i övrigt. Även med de förutsättningar som nu gäller för landets försvar på grund av den ändrade situationen i omvärlden, kommer beredskapsverksamheten att vara en viktig samhällsfråga och beröra många människor. I samband med en sådan verksamhet har Svenska kyrkan sin givna plats. Vidare syftar beredskapsverksamheten ytterst till att förbereda landet och dess invånare för den katastrofsituation som ett krig skulle innebära. I en sådan situation torde behovet av kyrkans insatser, framför allt i diakoni och själavård, bli särskilt stort.
Också situationer som är mindre allvarliga än krig men som utgör s.k. svåra påfrestningar på samhället ställer krav på den kyrkliga verksamheten.
5.4 Ledning och samordning av trossamfundens medverkan inom totalförsvaret
5.4.2 Lokal nivå
5.4.3 Regional nivå
Centralstyrelsen anser således att Svenska kyrkan även fortsättningsvis har en stor uppgift att fylla inom beredskapsverksamheten. Denna verksamhet skall, som den kyrkliga verksamheten i övrigt, i första hand bedrivas lokalt, i kyrkans församlingar. Liksom annan församlingsverksamhet skall den stödjas och främjas av stiften. Någon avgörande skillnad i förhållande till den beredskapsverksamhet som bedrivs idag är därför inte att vänta. Styrelsen har ingen erinran mot förslagen att kommunerna på lokal nivå och länsstyrelserna på regional nivå har sammanhållande ansvar för beredskapsförberedelser avseende den civila verksamheten, innefattande också den som trossamfunden bedriver.
5.4.4 Central nivå
Som en följd av Svenska kyrkans formellt förändrade ställning i beredskapssammanhang bör - som föreslås i promemorian - kyrkliga centrala organs uppgift att leda den kyrkliga beredskapen utgå. Detta förslag överensstämmer också med vad styrelsen tidigare har anfört vara en rimlig följd av kyrka-stat-reformen.
En sådan förändring innebär emellertid inte att Svenska kyrkan enligt Centralstyrelsens mening skall avstå från att från kyrkans nationella nivå stödja och främja stiftens arbete med beredskapsfrågorma. Behov av sådant stöd och främjande torde föreligga även framgent. Skillnaden är i stället främst av formell art, på så sätt att Svenska kyrkan inte åläggs eller åtager sig något ledningsansvar gentemot andra trossamfund.
Centralstyrelsen tillstyrker förslaget att lednings- och samordningsansvaret i fråga om den kyrkliga beredskapen överförs till Överstyrelsen för civil beredskap (ÖCB). Centralstyrelsen får understryka betydelsen av det särskilda råd för trossamfundens beredskapsfrågor som föreslås i promemorian och av att såväl Svenska kyrkan som andra trossamfund bereds plats i rådet.
7.1 Kostnader för det centrala lednings- och samordningsansvaret
Som framgått av tidigare avsnitt anser Centralstyrelsen den kyrkliga beredskapen alltfort vara en viktig verksamhet. Det är därför angeläget att ÖCB tillförs medel i sådan utsträckning att myndigheten utan svårigheter kan fullgöra det uppdrag den föreslås få. Centralstyrelsen tillstyrker promemorians förslag att de medel över statsbudgeten som hittills årligen anslagits till ledningen och samordningen av den kyrkliga beredskapen också fortsättningsvis brukas för detta ändamål. Svenska kyrkan - som enligt riksdagens beslut med äganderätt får överta kyrkofonden - avser att av de medel som kan tas från denna bekosta sin beredskapsverksamhet.
---
Detta ärende har, på föredragning av rättschefen Lars Friedner, avgjorts i Centralstyrelsens arbetsutskott av undertecknad ärkebiskop samt ledamöterna Levi Bergström, Stina Eliasson, Birgitta Ericsson Löfgren och Gunvor Hagelberg i närvaro av generalsekreteraren Sören Ekström.
KG Hammar
  
|