3 Inledning

De ändrade kyrka-statrelationerna den 1 januari 2000 innebär bl.a. att Kyrkomötets offentligrättsliga ställning upphör samt att Svenska kyrkans centralstyrelse och Kyrkofondens styrelse upphör att vara statliga myndigheter. Kyrkomötet skall enligt lagen om Svenska kyrkan (1998:1591) vara Svenska kyrkans högsta beslutande organ. Svenska kyrkans centralstyrelse ersätts enligt kyrkoordningsförslaget av Kyrkostyrelsen och Kyrkofondens styrelse blir ett av Kyrkomötet tillsatt organ med uppgifter till stor del motsvarande dem som handhas av den nuvarande Kyrkofondens styrelse.

    Utöver i Kyrkolagen (1992:300) finns föreskrifter om Kyrkomötet i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1983:4) med arbetsordning för kyrkomötet. Förutom föreskrifterna i kyrkolagen finns för Centralstyrelsen kyrkliga kungörelsen (SKFS 1989:9) med instruktion för Svenska kyrkans centralstyrelse. För Kyrkofondens styrelse finns regeringens förordning (1988:1149) med instruktion för Kyrkofondens styrelse. Vidare finns bestämmelser om arvoden och reseförmåner för ledamöterna i Kyrkomötet, Centralstyrelsen och Kyrkomötets besvärsnämnd i regeringens förordning (1983:30) om ersättning till ledamöter av kyrkomötet och dess myndigheter. De båda nämnda kyrkliga kungörelserna och förordningarna upphör att gälla den 1 januari 2000.

    Styrelsen för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet (SFRV) föreslår i skrivelsen (StSkr 1999:501) Upplösning av SFRV, att ombudsmötet skall bemyndiga styrelsen att vidta åtgärder för upplösning av SFRV. Inriktningen är att SFRV skall upplösas vid kommande årsskifte. De nämnder som nu utgör en del av Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet ersätts av nämnder tillsatta av Kyrkomötet. Nämnderna för Svenska kyrkans mission, för internationell diakoni/Lutherhjälpen och för Svenska kyrkan i utlandet har direkta motsvarigheter i den nya organisationen. Detta gäller inte på samma sätt Svenska kyrkans församlingsnämnd och Svenska kyrkans utbildningsnämnd som efterträds av Nämnden för kyrkolivets utveckling. För nämnderna inom SFRV liksom för SFRV:s styrelse har ombudsmötet fastställt instruktioner. Dessa instruktioner måste ersättas med hänsyn till de nya förutsättningar som gäller från den 1 januari 2000.

    Det förslag till kyrkoordning som läggs fram genom Centralstyrelsens skrivelse (CsSkr 1999:3) Kyrkoordning för Svenska kyrkan, innehåller åtskilliga bestämmelser om kyrkans nationella nivå, om Kyrkomötets arbete och om de organ som tillsätts av Kyrkomötet. Arbetsordningen för Kyrkomötet liksom instruktionerna för vissa organ under Kyrkomötet skall bygga på de grundläggande bestämmelser som finns i kyrkoordningen.

    Kyrkoordningens bestämmelser om Kyrkomötet bygger på föreskrifter i såväl kyrkolagen som i den nuvarande arbetsordningen. Det förslag till arbetsordning som nu har utarbetats tar sin utgångspunkt i kyrkoordningens bestämmelser. En strävan har varit att minska detaljregleringen. I utredningsarbetet om kyrkoordningen föreslogs i betänkandet Ekonomi och egendom (Svenska kyrkans utredningar 1998:5) att vissa arvodesbestämmelser skulle ingå i kyrkoordningens kapitel om ekonomisk förvaltning för den nationella nivån. Ledningsgruppen fann att bestämmelser av detta slag istället borde finnas i Kyrkomötets arbetsordning. Vårt förslag till arbetsordning innehåller också sådana bestämmelser, vilka utformats med utgångspunkt från förslagen i ekonomi- och egendomsutredningens betänkande.

    I fråga om instruktionerna innebär de förslag som läggs fram genom denna skrivelse främst en teknisk översyn så att instruktionerna anpassas till de nya förhållandena. En utgångspunkt har varit att i största möjliga mån undvika "dubbelregleringar". I vissa avseenden föreslås därför förenklingar i förhållande till vad som gäller idag. Det finns behov av en noggrannare genomgång av bestämmelserna om de olika organens uppgifter, så att några oklarheter dem emellan inte föreligger. En sådan översyn bör göras när Kyrkomötet genom beslutet om kyrkoordningen har fastställt den nationella nivåns organisation. Vi avser därför att återkomma till Kyrkomötet på denna punkt.

    Under arbetets gång har synpunkter inhämtats från de fem nuvarande nämnderna inom SFRV. Detta har dels skett genom tjänstemannaföredragningar på nämndsammanträden, dels genom att nämnderna har fått ta del av en inom kyrkokansliet upprättad promemoria där utgångspunkterna för de nya instruktionerna har redovisats. I vissa fall har nämnderna också tagit del av utkast till instruktioner utifrån vad som angivits i promemorian. De synpunkter som därvid har framförts kommer att redovisas och kommenteras i det följande, i anslutning till att respektive nämnds instruktion diskuteras.

    Enligt kyrkoordningsförslaget skall Kyrkomötet tillsätta tre nämnder utöver de som behandlas i denna skrivelse. De är Svenska kyrkans ansvarsnämnd för biskopar, Svenska kyrkans valprövningsnämnd och Svenska kyrkans överklagandenämnd. För dessa bör inte finnas några särskilda instruktioner. Nämndernas uppgifter är uttömmande angivna i kyrkoordningen. Där finns också de bestämmelser om nämndernas sammansättning och arbete som Kyrkomötet bör besluta. Av kyrkoordningen framgår att dessa nämnder själva kan besluta om arbetsordningar för sin verksamhet.

cs9904-original.htmPrevious PageNext Page

KyrkomötetHemOmbudsmötet
Tillbaka