Motion till kyrkomötet
1999:159
av Fredrik Sidenvall och Per-Anders Grunnan
om bekännelsetexter
|
Kyrkomötet

KMot 1999:159
|
Motion med anledning av CsSkr 1999:3, Kyrkoordning för Svenska kyrkan
Det torde ligga i sakens natur att texten i bekännelseparagrafen i kyrkoordningsförslaget 1 kap. 1 §, vars innehåll skall vara normerande för hela kyrkoordningen i övrigt måste uppfylla krav på yttersta exakthet och koncentration.
Att så har varit avsikten också i Centralstyrelsens förslag framgår av att kapitlet kommer först och omfattar endast en paragraf. Texten som den nu föreliggen överensstämmer till sitt innehåll med SKFS 1992:9 men avviker ifrån 1686 års kyrkolag, vars formuleringar fick sin bekräftelse vid 1893 års kyrkomöte. Denna avvikelse som förtar den avsedda pregnansen i paragrafen möter i den andra respektive två sista raderna i den nu föreslagna texten. Satsen "som gestaltas i gudstjänst och liv" hotar i sämsta fall, nämligen om den uppfattas som exklusiv, att göra hela paragrafen ovidkommande för kyrkoordningsförslaget. Det kan alltså läsas så att kyrkans tro, bekännelse och lära endast har sin roll att spela inom ramen för församlingens gudstjänst och de troendes gemensamma och enskilda liv och alltså inte såsom norma normans och norma normata, med kyrkorättsligt bindande status för kyrkoordningen i övrigt, allt fortsatt arbete i kyrkomöte och på Svenska kyrkans olika nivåer. I bästa fall är formuleringen bara ett bomärke som skall visa att det nu är de praktiska teologerna som dominerar i kyrkans arbete och inte systematikerna. Det som sägs i den andra raden kan man lugnt hävda blir sagt på ett inklusivt sätt senare i kyrkoordningsförslaget där kyrkans gudstjänst och liv kodifieras och regleras.
På näst sista raden har ordet "kommenterad" lagts till som ett predikat till Konkordieboken. I förhållande till 1686 års kyrkolag torde detta innebära en deprecisering och en distansering av Konkordiebokens ställning, som icke är önskvärd.
Den sista raden har varit föremål för debatt en längre tid. Och tillfället är nu lämpligt att befria bekännelseparagrafen från denna elastiska artikel, som hotar undergräva paragrafens auktoritet och förhindra dess kyrkorättsliga tillämplighet. De bekännelsetexter som har en status näst efter själva bekännelseskrifterna, närmast tänker man på 1878 års katekesutveckling, skulle mycket väl kunna listas i en andra paragraf i kapitlet.
Undertecknade hemställer därför
1. att kyrkomötet beslutar att i kyrkoordningsförslagets 1 kap. 1 § raderna två och nio inte antas, samt
2. att kyrkomötet beslutar att ordet "kommenterad" i 1 kap. 1 § rad åtta inte antas.
Frillesås och Uddevalla den 26 april 1999
Fredrik Sidenvall Per-Anders Grunnan   
|