Förbud för diakon att röja uppgifter i handlingar
Som redan tidigare har nämnts finns den grundläggande bestämmelsen om diakons tystnadsplikt inte i tolfte avdelningen utan i sjunde avdelningen, 32 kap. 9 §, som handlar om uppdraget som diakon. Av den bestämmelsen framgår att en diakon har tystnadsplikt för sådant som hon eller han har fått veta under enskild själavård, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående lider men.
I tolfte avdelningens 54 kap., som behandlar undantag från offentlighet för handlingar, hänvisas i 1 § andra stycket till nyssnämnda bestämmelse i 32 kap. om tystnadsplikt. Det upprepas att förbudet gäller, om det inte står klart att den berörde eller någon närstående lider men.
Med den utformning som bestämmelsen har fått kan det ifrågasättas om inte strävan att vara tydlig i detta fall har lett till en övertydlighet som onödigt belastar texten. Det står av formuleringen inte entydigt klart om hänvisningen till 32 kap. 9 § endast syftar till att klargöra att bestämmelsen gäller diakoner, vilket i så fall hade kunnat sägas enklare. Utskottet föreslår därför att bestämmelsen i 54 kap. 1 § andra stycket formuleras om.
Räckvidden av diakons tystnadsplikt
I detta sammanhang vill utskottet dock ta upp frågan huruvida den föreslagna bestämmelsen om diakons tystnadsplikt i sjunde avdelningen - vilken återspeglas i den avdelning som utskottet nu har att behandla - är utformad på ett lämpligt sätt.
Centralstyrelsens förslag innebär att det är för uppgifter som har lämnats under enskild själavård som tystnadsplikt skall gälla, men bara om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående lider men. Detta medför att en diakon som får en förfrågan om sådana uppgifter måste göra en skadeprövning för att bedöma om uppgiften kan lämnas ut eller inte. En sådan skadeprövning är i det enskilda fallet ofta mycket vansklig att göra.
I skrivelsen anges som skäl för denna konstruktion att den som har samtalat med diakonen bör kunna medge att diakonen får kontakta t.ex. socialtjänsten, om det är i den personens intresse. Vidare är bestämmelsen tänkt att motsvara vad som nu gäller enligt sekretesslagens bestämmelser om församlingsvårdande verksamhet (7 kap. 33 § sekretesslagen).
Med hänsyn till att det här är fråga om en begränsning till enskild själavård, kan det dock ifrågasättas om det över huvud taget finns någon annan praktisk situation än den nu nämnda där det vore möjligt eller lämpligt att lämna ut sådana uppgifter. Begreppet enskild själavård är ju detsamma som används också för prästs tystnadsplikt. Såväl prästens som diakonens tystnadsplikt har i kyrkoordningen sin grund i teologiska motiv. Den som vänder sig till en diakon i ett sådant ärende torde - på samma sätt som den som vänder sig till en präst - förvänta sig att det som lämnats i förtroende inte sprids vidare.
Utskottet vill därför för sin del förorda att bestämmelsen om diakons tystnadsplikt formuleras om så att tystnadsplikt inte gäller, om den enskilde medger att uppgifterna kan lämnas ut. Därmed uppnås en bättre överensstämmelse mellan prästers och diakoners tystnadsplikt, samtidigt som det markeras att det trots allt finns en skillnad genom att diakonen, i motsats till prästen, med tillåtelse av den enskilde får lämna ut uppgifter. Om även detta anses alltför långtgående utifrån begreppet enskild själavård, vill utskottet väcka frågan om det inte vore en fördel att i så fall använda ett annat begrepp för vad som omfattas av diakons tystnadsplikt, exempelvis själavårdande samtal. En sådan ändring bör då göras i den grundläggande bestämmelsen i 32 kap. 9 § med konsekvensändring i tolfte avdelningen.
Utskottet inser dock att frågan om hur diakoners tystnadsplikt bör vara utformad är mycket komplex och nöjer sig därför med att nämna saken.
Förhållandet mellan diakons tystnadsplikt och vittnesplikten
En ytterligare fråga är hur Centralstyrelsens förslag om diakons tystnadsplikt förhåller sig till bestämmelserna i rättegångsbalken om vittnesplikt.
Enligt 36 kap. 1 § rättegångsbalken får var och en som inte är part i ett mål höras som vittne. Ett vittne som utan giltigt skäl vägrar att yttra sig eller att besvara en fråga kan enligt 36 kap. 21 § rättegångsbalken föreläggas vite och, som yttersta påtryckning, häktas i högst tre månader.
Det finns dock vissa undantag från vittnesplikten. För vissa yrkeskategorier (advokater, läkare, familjerådgivare m.fl.) gäller att de trots lagstadgad tystnadsplikt får höras som vittnen, om - såvitt nu är av intresse - den till vars förmån tystnadsplikten gäller samtycker till det. Vidare får den som är präst inom ett trossamfund eller den som i ett sådant samfund har motsvarande ställning inte höras som vittne om något som han eller hon har erfarit under bikt eller enskild själavård (enligt 36 kap. 5 § i dess lydelse fr.o.m. den 1 januari 2000, jfr prop. 1998/99:38 s. 19, bet. 1998/99:KU 18, rskr.1998/99:176). Detta vittnesförbud omfattar dock inte diakoner (jfr de uttalanden som har gjorts i lagstiftningsärendet, prop. 1998/99:38 s. 249 f. och av Kyrkomötet i anslutning till det, 2KL 1998:1, s. 21).
Följden av reglerna i rättegångsbalken blir att en diakon, som anser sig ha tystnadsplikt beträffande en under enskild själavård lämnad uppgift, kan komma att tvingas välja mellan att röja uppgiften inför domstolen eller att riskera vitesföreläggande och häktning. Detta problem uppkommer dock inte när uppgiften förekommer i en handling (något som i och för sig torde ske undantagsvis), eftersom det i kyrkoordningen finns en undantagsbestämmelse som anger att förbud mot att röja uppgifter i handlingar viker, om det finns en lagstadgad uppgiftsskyldighet (se 54 kap. 15 § 2). Någon motsvarande bestämmelse som tar sikte på muntliga uppgifter finns, såvitt utskottet har kunnat se, inte i kyrkordningsförslaget.
Det är önskvärt att i möjlig mån undvika den konflikt mellan olika regelsystem som en sådan situation innebär. Enligt utskottets mening kan det - i konsekvens med vad utskottet tidigare har anfört om räckvidden av tystnadsplikten - ifrågasättas om uppgifter som har lämnats till en diakon vid enskild själavård över huvud taget skall få efterfrågas i exempelvis en domstolsprocess med mindre den enskilde har medgett det. Mycket talar för att diakoner borde omfattas av en liknande reglering som gäller för advokater m.fl. enligt rättegångsbalken. Huruvida en sådan lösning kan accepteras av lagstiftaren är dock osäkert. Den möjlighet som närmast står till buds är att komplettera kyrkoordningens bestämmelser om tystnadsplikt så att en lagstadgad uppgiftsskyldighet tar över även när det är fråga om muntliga uppgifter. Utskottet förordar att en sådan komplettering görs.