Läronämndens yttrande

1998:503

med anledning av motion om vapenhandel

Ln 1998:503

Till läronämnden har för yttrande överlämnats OMot 1998:506 om vapenhandel.

Läronämnden hänvisar till sitt yttrande Ln 1991:506 där följande anfördes:

Utifrån kristen lärotradition kan man inta olika förhållningssätt beträffande bruk av våld för nationellt försvar. Kyrkan skall alltid söka vägar att minimera våld och skapa positiva förutsättningar för fred. I det sammanhanget måste också svensk vapenproduktion och vapenexport prövas samt möjligheten att omställa vapenindustrin till civil produktion.

Frågan om svensk vapenexport måste bedömas bl a med hänsyn till osäkerheten om hur vapnen kan komma att användas, de fattiga ländernas behov av andra varor, vapenhandelns roll i utvecklingen av konflikter och kriget som miljöförstöring.

Uppsala den 11 augusti 1998

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Tord Harlin, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup, Astrid Andersson Wretmark.