Table Of ContentsNext Page

Läronämndens yttrande

1998:501

med anledning av motioner om frivilliga resurser,
den dubbla ansvarslinjen och förnyelse av inomkyrklig demokrati

Ln 1998:501

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 1998:21, 23 och OMot 518 om frivilliga resurser, den dubbla ansvarslinjen och förnyelse av inomkyrklig demokrati.

I sitt yttrande Ln 1997:11 berörde läronämnden den problematik som motionerna behandlar. Läronämnden angav följande:

Det är grundläggande för Svenska kyrkan som öppen folkkyrka att den förvaltas och leds av demokratiskt valda organ och ämbetsbärare i samverkan. I en öppen folkkyrka där inget be-kännelsekrav läggs på den enskilde kyrkotillhörige är det nödvändigt dels att ett särskilt ansvar läggs på ämbetsbärarna utifrån avgivna vigningslöften, dels att valda organ företräder de kyr-kotillhöriga. Läronämnden framhöll i sitt yttrande Ln 1995:17 att principen om den dubbla ansvarslinjen fortlöpande behöver tolkas och preciseras...

I sitt yttrande Ln 1997:11 pekade läronämnden på den grund som alla har i dopet samt det angelägna med en konkretisering i den kommande kyrkoordningen.

Läronämnden menar i likhet med motionärerna att det finns en allvarlig risk för försnävning i synen på ansvaret i kyrkan om detta blir en angelägenhet endast för förtroendevalda, präster eller andra anställda.

Uppsala den 11 augusti 1998

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Klas Hansson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Tord Harlin, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup, Astrid Andersson Wretmark.

Table Of ContentsNext Page