Läronämndens yttrande

1998:2

med anledning av motion om rätten att välja församling

Ln 1998:2

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 1998:14 om rätten att välja församling.

Läronämnden hänvisar till sitt yttrande Ln 1996:4 där följande angavs:

Territorialförsamlingsprincipen syftar till att människor lokalt skall ha tillgång till ord och sak-rament och därmed vara delaktiga i ett sammanhang, där de kan växa och utvecklas som män-niskor och kristna. Denna territoriella princip är en grundläggande del av vår kyrkas tra-dition och självförståelse.

Vad som konstituerar den territoriella anknytningen kan dock variera, och samhälls-utveck-ling-en kan framtvinga en omprövning eller komplettering av tidigare synsätt och regel-verk. Det finns inga teologiska eller läromässiga skäl för att den territoriella principen endast skall grun-das i den skattetekniska folkbokföringen. Den bör också kunna kopplas till sådana sakför-hållan--den som anger lokal samhörighet, t.ex. arbetsplats, studieort eller ort för fritidsboende av regelbun-det slag.

Uppsala den 11 augusti 1998

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Klas Hansson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Tord Harlin, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup, Astrid Andersson Wretmark.