Organisationsutskottet betänkande
1996:508

Om Lutherhjälpen och omorganisationen av kyrkans kansli

Till organisationsutskottet har hänvisats OMot 1996:534 av Britta Olinder och Gunnar Lindberg, vari hemställs

att ombudsmötet ger riktlinjer för att vid omorganisationen i uttryckliga och konkreta former värna om Lutherhjälpens identitet och folkrörelseprofil.

I motionen framhålls bl.a. följande. Om Lutherhjälpens verksamhet inte efter omorganisationen kan behålla sin klara identitet är det troligt att utvecklingen av ett växande engagemang utanför Lutherhjälpen kommer att förstärkas och att därmed entusiasmen, offerviljan och insamlingsresultaten för Lutherhjälpen markant kommer att minska. Samordning och rationalisering är nödvändiga men får inte ske på bekostnad av församlingarnas och individernas delaktighet och engagemang.

Ekumenikutskottet har yttrat sig över motionen, bil. 1.

Organisationsutskottet finner i likhet med ekumenikutskottet att det är angeläget att Lutherhjälpens identitet och folkrörelseprofil bevaras i kommande omorganisation.

I stiftelsestyrelsens redogörelse för styrelsens verksamhet under första halvåret 1996 (StSkr 1996:503) framhålls följande. Med anledning av att nämnden för Lutherhjälpen betonat behovet av kontinuitet vid övergången till den nya organisationen kommer särskilda åtgärder att vidtas för att trygga denna kontinuitet i såväl verksamhetens ledning som i det utåtriktade arbetet. Mot bakgrund härav anser organisationsutskottet att det saknas anledning att ombudsmötet ger särskilda riktlinjer i fråga om bevarandet av Lutherhjälpens identitet och folkrörelseprofil.

Utskottet hemställer att ombudsmötet avslår OMot 1996:534.

Birgitta Johansson

Carl Norström

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Lars Starkerud, Birgitta Björner, Börje Henriksson, Göte Karlsson, Leif Högberg, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Margareta Holmberg, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Birgitta Reimer, Anna Lundblad Mårtensson och Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.

Ekumenikutskottet yttrande
1996:504y

Lutherhjälpen och omorganisationen av kyrkans kansli

Till organisationsutskottet

Till ekumenikutskottet har för yttrande överlämnats OMot 1996:534 om Lutherhjälpen och omorganisation av kyrkans kansli.

Utskottet finner det angeläget att Lutherhjälpens identitet och folkrörelseprofil bevaras i kommande omorganisation. Beträffande riktlinjer hänvisas dock till att beslut har fattats av tidigare ombudsmöte.

Med anledning av ovanstående finner ekumenikskottet för sin del att motionen därmed är besvarad.

Sigtuna den 23 augusti 1996

På ekumenikutskottets vägnar

Eskil Jinnegård

Eva Carlestål

Närvarande: Eskil Jinnegård, ordförande, Rolf Forslin, Monica Reichenberg Carlström, Olof Lönneborg, Maja Larsson, Bo E. Nilsson, Ingemar Söderström, Evy Jonsson, Ingemar Öberg, Juhani Rantanen, Christina Schnackenburg, Göran Östling, Britta Olinder, Martin Wihlborg, Susann Torgerson

Biskop Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.