Motion till ombudsmötet

1996:534

av Britta Olinder
om Lutherhjälpen och omorganisationen av kyrkans kansli

Inför kyrkans förändrade förhållande till staten har man som ett efterföljansvärt exempel visat på Lutherhjälpens sätt att nå och engagera människor även utanför de kyrktrognas led. Det är därför viktigt att bevara och utveckla Lutherhjälpens arbetssätt och folkrörelsekaraktär.

På sistone, då Lutherhjälpens kansli hållit på att flytta fram och tillbaka och varit upptaget av förberedelser för omorganisation, har man dock i en del församlingar inte tyckt sig få det gehör man önskat för idéer och uppslag till hjälpprojekt som synts angelägna. Följden är att vi redan nu inom kyrkan har ett insamlingsarbete och u-landsbistånd utanför Lutherhjälpen och utan Lutherhjälpens kompetens, genomtänkta riktlinjer och överblick av konsekvenserna av olika slags bistånd.

Om Lutherhjälpens verksamhet inte efter omorganisationen kan behålla sin klara identitet är det troligt att denna utveckling av ett växande engagemang utanför Lutherhjälpen kommer att förstärkas och därmed entusiasmen, offerviljan och insamlingsresultaten för Lutherhjälpen markant kommer att minska.

Samordning och rationalisering är nödvändiga i ett gott förvaltarskap av kyrkans verksamhet, men det får inte ske på bekostnad av församlingarnas och individernas delaktighet och engagemang.

Mot bakgrunden av det anförda hemställs

att ombudsmötet ger riktlinjer för att vid omorganisationen i uttryckliga och konkreta former värna om Lutherhjälpens identitet och folkrörelseprofil.
Göteborg den 18 juni 1996

Britta Olinder Gunnar Lindberg