Församlingsutskottets betänkande
1996:508

Svenska kyrkan och tvåtredjedelssamhället

I detta betänkande behandlas en motion om Svenska kyrkan och tvåtredjedelssamhället.

I motion OMot 1996:529 av Birger Hassel hemställs

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse tillsätter en utredning med uppgift att analysera Svenska kyrkans diakonala/sociala insatser i vårt framtida samhälle.

Motionen

Motionären talar om ett samhälle i gungning. Om ett välfärdssamhälle och en svensk modell som satts ur spel och om behovet av nyorientering också för kyrkan.

Detta ställer krav på Svenska kyrkan att för framtiden tydligare identifiera sin diakonala och sociala roll varför förslagsställaren vill initiera en sådan utredning med tydlig återkoppling till framtida ombudsmöten.

Bakgrund

Vid 1995 års ombudsmöte behandlade ekumenikutskottet OMot 1995:510 rörande nedskärningen av det svenska biståndet till utvecklingsländer (OEu 1995:505). Vid samma tillfälle behandlade organisationsutskottet OMot 1995:511 om ökad jämvikt och jämlikhet i samhället (OO 1995:502). Centralstyrelsen gjorde bedömningen att beredningen av ärendena borde hållas samman och gav vid sitt junisammanträde 1996 ett bidrag till denna studie- och opinionsprocess. Materialet delgavs regeringen i form av ett öppen brev, vilket fogats till styrelsens halvårsredovisning för 1996 (StSkr 1996:503, bilaga 3) och även tryckts som separat småskrift för vidare distribution till stift och församlingar. (En utjämning måste ske. Öppet brev från Svenska kyrkans centralstyrelse om utvecklingsarbetet och den sociala och ekonomiska utvecklingen.)

Utöver detta avser styrelsen ta initiativ till en överläggning med berörda statsråd. Sammantaget syftar man därigenom till att tydligt lyfta fram kopplingen mellan nationell och internationell solidaritet och relatera den till aktuell bistånds- och socialpolitik.

Inom Församlingsnämndens verksamhetsområde Diakoni och samhällsarbete pågår för närvarande ett antal projekt med anknytning till motionärens önskemål. Inom ramen för forskningsprojektet "Diakoni mellan kyrka och samhälle" studerar en forskargrupp under ledning av docent Anders Bäckström relationen mellan samhällets förväntningar på den kyrkliga diakonin och den verksamhet som bedrivs. Arbetet som genomförs i ett samarbete mellan Församlingsnämnd, Uppsala stift och Stiftelsen Samariterhemmet beräknas pågå till 1997.

Under det sociala toppmötet i Köpenhamn 1995 samlades ledarna för de flesta av världens länder. Den deklaration i tio punkter som blev resultatet av mötet ämnar Församlingsnämnden i samarbete med flera stift och diakoniinstitutioner nu göra mer känd. Projektet, som kallats Agenda 10, syftar till att i likhet med Svenska kyrkans miljöengagemang kring Agenda 21, utveckla och lyfta fram diakonala modeller för arbetet på lokal och regional nivå.

Utöver detta har en enkät sänts ut till samtliga pastorat i syfte att mäta diakonins omfattning och inriktning. Arbetet som påbörjades under 1995 sammanställs för närvarande av Forskningssekretariatet. I en andra etapp genomförs motsvarande inventering av diakoniinstitutionernas verksamhet.

På det mellankyrkliga området aktualiseras även frågor rörande diakoni och samhällsansvar. Skriften "Barmhärtighet och solidaritet" - om diakonins väsen och funktion, vilken är ett resultat av samarbetet mellan Församlingsnämnden och Sveriges Kristna Råd, syftar till att utgöra underlag för det pågående samtalet om kyrkornas gemensamma tolkning av diakonibegreppets konkreta innebörd.

De frågor motionären aktualiserar utgör en av Svenska kyrkans och den kyrkliga diakonins viktigaste framtidsfrågor: uppgiften att som levande kyrka inte stelna i gångna tiders verksamhetsformer och självbild. Utskottet har med tillfredställelse tagit del av de många exempel på hur ett sådant framåtsyftande analysarbete på det diakonala området redan kommit en bra bit på väg. Av bakgrundsteckningen framgår att Svenska kyrkan på grundval härav inom kort kan komma att få just det analysinstrument motionären efterfrågar. För att detta skall kunna bli kyrkan till hjälp krävs dock att det också syftar till att på djupet reflektera över frågan om det framtida behovet av diakonal verksamhet. Kyrkans slutsatser skall sedan formuleras utifrån den genomförda verklighetsanalysens relation till kyrkans egen självbild. Utskottet noterar därför med intresse att ett av Folkkyrkostudiens projekt syftar till att belysa folkkyrkotankens förnyade innebörd i ett samhälle statt i förändring. Det är utskottets förhoppning att denna analys skall kunna fungera som ett viktigt komplement till de ovan redovisade studierna av Svenska kyrkans diakonala verksamhet.

Motionären pekar på kyrkans ansvar i angelägna samhällsfrågor. Det ankommer på Svenska kyrkan att i det fortsatta arbetet ta detta sitt ansvar på allvar och på ett aktivt och insiktsfullt sätt levandegöra det såväl i ord som i handling.

Utskottet hemställer

beträffande Svenska kyrkan och tvåtredjedelssamhället

att ombudsmötet med anledning av OMot 1996:529 som sin mening ger Stiftelsestyrelsen till känna vad som utskottet ovan anfört.

Sigtuna den 23 augusti

På församlingsutskottets vägnar

Margareta Carlenius

Johan F Dalman

Närvarande: Margareta Carlenius, ordförande, Håkan Engström, Hans Hernström, Gunnar Prytz, Per-Olof Fristorp, Berit Bergman, Stig-Göran Fransson, Nils Svensson, Astrid Andersson, Eivor Hultén, Stig Carlsson, Lennart Åslid, Roland Johansson, Eva Forssell Aronsson, Ann Larsson.

Biskop Lars-Göran Lönnermark har deltagit i utskottets överläggningar.